Stați departe de Călugarița!
Călugărița a venit! Franciza The Conjuring, creată de James Wan, primește un nou capitol, creând un univers care, contrar așteptărilor, funcționează. În afară de MCU toate universurile cinematografice eșuează, dar Conjuring rezistă. Asta nu înseamnă că toate filmele sunt bune, dar, per total, merge bine. Din păcate, Călugărița/The Nun o dă în bară și crește așteptările de la următorul capitol (care sigur va veni).
Povestea are ceva potențial, fiind concepută de James Wan. După ce o tânără călugăriță de la o mânăstire din România se sinucide, un preot cu un trecut zbuciumat și o măicuță novice sunt trimiși de Vatican să investigheze cauzele. Împreună trebuie să descopere secretul profan care amenință abația. Riscându-și viețile, credința și chiar sufletele, aceștia se vor confrunta cu forța malefică a călugăriței demonice, pe care publicul a mai văzut-o în filmele The Conjuring. Toate acestea vor transforma mânăstirea într-un câmp de lupta îngrozitor între cei vii și cei blestemați. Rezultatul final, scenariul scris de Gary Dauberman (Annabelle, Annabelle Creation si IT) este însă lamentabil. E atât de plin de clișee, de la replici și până la scene, atât de comune în filmele horror de duzină. Ba chiar fură și din filme care nu au legatură cu genul horror: un puzzle din Indiana Jones Raiders of the Lost Ark și nazgulii din Lord of the Rings. E atât de lipsit de originalitate, dar și plin de găuri în scenariu.
Chiar și tonalitatea este ciudată. În mare parte, încearcă să fie un horror atmosferic, dar introduce, enervant, faimoasele jump scares și te scoate brusc din “poveste” cu un umor neașteptat (potrivit unui film ca Deadpool). Uneori, pare că e un film care nu se ia în serios și imediat dupa încearcă să îți aducă aminte că e un horror dintr-o franciză importantă. Ptiu, drace!
La capitolul actori, treaba sta destul de prost. Nimeni nu excelează, toți sunt aproape necunoscuți, cu excepția actriței principale, Taissa Farmiga (veterană în horror mai bun, cu vreo 4 sezoane de American Horror Story la CV). Farmiga o joacă pe tânăra călugăriță care merge alături de părintele Burke să investigheze mânăstirea. Fun fact: Taissa este sora Verei Farmiga, care o joacă pe Lorraine Warren în filmele Conjuring. În rest, actorii sunt necunoscuți. Eroul prinț (că trebuie să avem și personajul ăsta) este un localnic din zona mânăstirii, care, culmea, este francez. Da, când comunismul punea stăpanire pe Romania și Dej își făcea de cap, un francez s-a mutat la țară… Puteau să includă și ei un personaj român, dar veți vedea voi ce șmecherie încearcă ăștia să facă. Laudele mele se duc către românii care apar în film, ale căror personaje, țarani și măicuțe de la țară, vorbesc perfect engleza (ca să păstrăm și autenticitatea, nu?). Printre ei o veți recunoaște probabil pe Maria Obretin (Umbre), în rolul uneia din măicuțele panicate.
Regia, cinematografia și efectele sunt între decente și slabe. Corin Hardy, regizorul, este la al doilea lui film (tot horror) din toata carieră și nu reușește să facă mai nimic interesant. Probabil că și obligația de a se încadra în povestea mare, astfel încât călugărița să aibă sens în restul francizei (în special The Conjuring 2) a dat peste cap întreaga producție, sugrumând din fașă orice încercare de originalitate. Trebuie să vorbim și despre faptul că a fost filmat în întregime în România, în locații cunoscute precum: Castelul Huniazilor și chiar Palatul Dracilor, pardon, Parlamentului. Felicit întreaga echipă Castel Film, care a pus la dispoziție oamenii și platourile și pe alții care au lucrat la acest film, inclusiv o firmă românească de efecte vizuale, Genesis FX Studios, care nu a primit credits din partea Warner Bros (“shame, shame, shame”, cum ziceau măicuțele din Game of Thrones).
Muzica nu este deosebită, dar aduce un plus de atmosferă într-un film de altfel anost. Și se simte asta pentru că, compozitorul Abel Korzeniowski a lucrat și la Penny Dreadful.
Nu aș spune că The Nun/Călugărița e un film groaznic (haha, pun intended), sunt filme mai proaste, dar cu siguranță nu merită atenția publicului. Se scufundă în groapa filmelor mediocre, fără să aducă ceva nou în genul său.