Review: X-Men: Apocalypse

x-men-apocalypseSuntem victimele unei perioade incarcate in ceea ce priveste filmele cu supereroi. Dupa Batman v Superman, am primit Civil War, iar acum X-Men: Apocalypse. Poate ca omul de rand nu poate face fata unui asalt atat de puternic, dar noi, astia geeks, suntem in culmea fericirii (sau a haterelii, daca sustinem razboiul Marvel vs DC).

De Batman s-a vorbit destul, iar MCU a ajuns recent la 10 miliarde de dolari cu toata franciza, deci sa ne concentram pe mutantii de la Fox sau, mai bine zis, pe filmele Marvel care stiu sa fie dark si serioase (relativ). Dupa dezastrele care au fost X-Men: Last Stand si X-Men Origins: Wolverine, nu e de mirare ca sefii de la Fox au vrut sa dea restart francizei. Si uite asa, ne-am trezit cu First Class, regizat de Matthew Vaughn, o revenire de prima clasa, as zice, a mutantilor nostri favoriti. Dar Bryan Singer nu a putut sa stea departe prea mult de franciza pe care a inceput-o, si, dupa cateva esecuri frumoase, s-a intors in universul X-Men, cu Days of Future Past, filmul care uneste cele doua timeline-uri si sterge pacatele filmelor vechi. Acum, vine si Apocalypse, mai mare, mai bombastic si mai plin de CGI ca niciodata, dar care sufera de multe din defectele lui Last Stand

X-Men-Apocalypse-Posters-Highlight-Heroes-and-Villains

Apocalypse e primul mutant, seful sefilor, mare barosan, cu aproape toate puterile imaginabile. Nascut, dar nu facut, servind ca inspiratie pentru Biblie, Coran, Talmud, zei egipteni si babilonieni si ce mai vreti voi, Apocalypse revine dupa un somn obligat de cateva mii de ani (l-au trimis rebelii la culcare in ruinele templului sau) si e suparat ca oamenii au prosperat fara tirania lui si au construit o civilizatie dezvoltata si bazata pe tehnologie. Asa ca, “Primul intre mutanti” se hotaraste sa curete planeta de gandacii numiti oameni si incepe sa recruteze o echipa de “calareti ai Apocalipsei”, cu ajutorul careia sa isi duca planul la bun sfarsit. Evident ca, ai nostri Xavier si gasca nu stau degeaba si se opun, iar de aici incepe nebunia. Scenariul e slabut, pentru ca se bazeaza pe un villain clasic. Apoca vrea sa cucereasca lumea, iar astia buni vor sa il opreasca, deci loc de dezvoltare si personaje complexe nu prea e. Cateva momente shining pentru Magneto si Xavier, niste scene cool cu mutantii tineri, dar in rest, povestea e liniara si plictisitoare. De fapt, prima ora din film e foarte slow si boring. Apocalypse cutreiera lumea ca sa racoleze din astia rai, in timp ce astia buni invata sa isi controleze puterile. Iar apoi bam bam bam, puff, niuu, da multe explozii si fiare contorsionate si raze laser si furtuni si fum etc. Nu e totusi o lupta de final atat de haotica. E destul de cursiva si nu ramai cu dureri de cap, ba chiar are niste momente la care un fan X-Men va avea reactii… placute (haha).

image85686Daca First Class este filmul lui Magneto, iar DOFP al lui Xavier, Apocalypse se vrea a fi filmul lui Raven/Mystique. Doar se vrea, pentru ca esueaza lamentabil in a o dezvolta pe oricum fortata mutanta albastra. Dar donsoara Jennifer Lawrence e super star acum, deci trebuie pusa acolo la vedere; chiar si pe poster mai avea putin si il depasea pe McAvoy ca importanta. Sunt foarte multe personaje in filmul asta si destui actori de laudat/criticat. Daca tot am inceput sa o boxez pe Mystique, o sa continui. Nu face mai nimic, dar apare in tot filmul. Orice trebuie sa spuna, mai are putin si te scuipa. Se pare ca lui JL ii plac banii, dar nu isi asuma si responsabilitatea pentru rol. A avut atatea fite in cap, incat nu a acceptat sa fie machiata si pictata total, astfel ca pe Mystique o vedem albastra de la talie in sus, de cele mai multe ori doar gatul si fata, in rest fiind costumata. Bleah.. personajul asta se bazeaza pe senzualitate si sexualitate, iar gagicuta asta o transforma intr-o diva nehotarata. Oscar Isaac ca Apocalypse face o treaba ok, dar atat. Nu iese in evidenta si nici nu se face de cacao, dar arata mai bine decat in trailere si imagini. Angel si Psylocke sunt pusi acolo doar ca sa fie. Beast continua sa arate naspa in forma de bestie… Nicholas Hoult se descurca in continuare destule de bine ca Hank McCoy, dar prefer animalicitatea si mai putin umanitatea lui Beast, iar noile X-Men incearca sa il faca PREA uman. Storm (Alexandra Shipp) e ok, e cu o picatura de sange mutant mai interesanta ca ceilalti doi calareti de care ziceam, dar asta nu inseamna prea mult.

x-men-apocalypse-poster-jean-grey-sophie-turnerMcAvoy ca Xavier devine din ce in ce mai bun, mai ales ca acum a luat rolul de lider intelept, asa cum il stiam si pe Xavier-ul lui Stewart (da, cheleste).  Fassbender are 1-2 scene in care iese in evidenta si vedem ca e un actor bun, dar in rest, cam prost utilizat Magneto. Raman la parerea ca un X-Men fara Magneto ca main villain e slab. Dinamica dintre Profesor si Magneto este sufletul intregii francize si pune in miscare toate celelalte personaje, care adera sau nu la principiile unuia dintre cei doi. Fassbender si McAvoy joaca chiar bine impreuna, dar aici nu ii vedem decat la final, intr-o scena faina pentru fanii filmelor vechi. Surprizele placute vin din partea tinerilor. Quicksilver (Evan Peters) are din nou cele mai smechere scene din film,  de data asta cu Sweet Dreams pe fundal. Tye Sheridan este un Cyclops tanar bunicel, iar Sophie Turner demonstreaza ca poate fi si altceva decat Sansa Stark. Jean Grey e destul de badass in Apocalypse, pacat ca au insistat atat de mult pe foreshadowing si mai putin pe dezvoltarea personajelor. Ah, era sa il uit pe Nightcrawler (Kodi Smit-McPhee), care, chiar daca nu are o scena atat de misto ca cea din X2, se teleporteaza destul de mult si face chestii.

Problema lui Apocalypse este ca Bryan Singer nu s-a multumit doar cu stergerea evenimentelor din filmele vechi in DOFP, iar acum vrea sa refaca Last Stand si Origins: Wolverine. Da, folosind o poveste care nu are legatura cu niciunul din acele filme, Singer, il reintroduce pe Stryker ca mutant hater si nebun cu laborator secret, reface si originea lui Wolverine cu aceasta ocazie (scena destul de misto in film, dar fara sens in povestea mare) si, colac peste pupaza, baga si marea lupta de la finalul lui Last Stand (cu tot cu Phoenix si podul rupt). Nu e la fel de aglomerat ca BvS, dar tot se simte fortarea uneor elemente, de la rolul lui Mystique, la cele mentionate mai devreme.

La capitolul efecte, nu e nimic de critic, foarte bune, cateva scapari, dar per total bune, ca doar vorbim de un comicbook movie. Muzica, in schimb, dezamageste. Nimic memorabil in afara de tema lui Xavier si melodia din opening credits, care, pam pam, e aceeasi din X2 si DOFP.

x-men-apoc-quickscene-fbpic

Merita X-Men: Apocalypse atentia voastra? Daca sunteti fani ai francizei, cu siguranta. Daca nu v-ati saturat de comicbook movies, din nou da. Daca va plac filmele pline de actiune si efecte speciale, iarasi da. Daca vreti totusi mai multa substanta… asteptati pana il puteti vedea acasa linistiti. Din pacate, Apocalypse renunta la complexitatea personajelor si temele serioase din cele doua filme anterioare si merge pe reteta bigger and louder, ca poate better.