Review: The Water Diviner

The Water DivinerThe Water Diviner reprezinta debutul regizoral al lui Russel Crowe si este surprinzator de bun.  Filmul este inspirat din povestea reala a unui tata, care a calatorit din Australia pana in Turcia, dupa Primul Razboi Mondial, in cautarea mormantului fiului sau. Ce este foarte interesant la acest film nu este numai povestea tatalui, dar si tabloul Imperiului Otoman, ingenuncheat dupa Primul Razboi Mondial, pe cale sa devina republica.

Dupa batalia de la Gallipoli, in 1919, un fermier australian, Connor (Russel Crowe), pleaca in Turcia in cautarea celor trei fii ai sai pierduti. Sotia sa se sinucide din cauza dorului pentru copii, iar el, ramas singur, si simtindu-se vinovat pentru plecarea fiilor sai in razboi, se hotaraste sa porneasca in aceasta calatorie. Stand la un hotel din Istanbul, Connor o intalneste pe Ayshe (Olga Kurylenko), patroana hotelului si cu ajutorul ei, incearca sa ajunga in Gallipoli.

Russel Crowe face un rol destul de bun, emotionant, dramatic, dar puternic si ambitios. Olga are mai degraba rolul de a ne arata situatia femeilor din fostul Imperiu Otoman si toate traditiile legate de vaduvie, nunta si probleme prin care trecea o mama singura la acea vreme. Dar cei doi nu sunt singurii care trebuie mentionati. Connor este practic ochiul “vestic” prin care vedem aceasta lume in plina transformare. Printre luptatorii pentru schimbare, se afla maiorul Hasan (Yılmaz Erdoğan), sustinator al lui Ataturk, care apreciaza ambitia si curajul lui Connor. Prin intermediul lui Hasan si a soldatilor sai, observam si obiceiurile militaresti si barbatesti ale turcilor, fie ca e vorba de cantece sau jocuri.

The Water DivinerTrei aspecte exploreaza filmul The Water Diviner foarte bine. De la inceputul istoriei sale, orasul a fost rascruce a lumilor: Bizant, Noua Roma, Constantinopol, Kostantiniyye  si acum Istanbul. Orasul este un amestec cultural deosebit, chiar si in perioada critica de dupa Primul Razboi Mondial. Monumentele istorice sunt prezentate foarte frumos, in cadre mari, strazile aglomerate, agitatia si lumea otomana sunt surprinse bine. Alt aspect interesant este legatura tata-fii care il face pe Connor sa paraseasca Australia. Aceasta legatura este subliniata prin flashbackuri bine pozitionate, iar talentul lui Connor de a gasi apa il ajuta sa isi caute fiii. Pentru mine, ultimul aspect important din acest film este descrierea razboiului din ambele perspective. sunt fascinat de Razboaiele Mondiale si faptul ca am aflat mai multe despre campania din Gallipoli, face filmul si mai interesant pentru mine.

In final, The Water Diviner primeste din partea mea un 7.5. Este un film bun, mai ales pentru Russel Crowe prima oara ca regizor si eu zic sa ii dati o sansa. The Water Diviner Promisiunea va asteapta in cinematografe din 16 ianuarie, distribuit de InterComFilm.