Review: The Finest Hours: Furtuna Extrema

Furtuna ExtremaFurtuna pe mare! Un petrolier urias se rupe in doua, un Chris Pine din Paza de Coasta porneste sa salveze supravietuitorii si un Casey Affleck, grumpy and serious as ever, se straduieste sa tina in viata echipajul ramas la bord si sa mentina epava in plutire, pana vine ajutorul. Cam asa suna povestea filmului The Finest Hours: Furtuna Extrema, un disaster movie si drama istorica in acelasi timp, pentru ca e inspirat din fapte reale.

Regizorul Craig Gillespie nu are un portofoliu atat de interesant incat sa spui ca filmul va fi bun sau nu, doar dupa numele sau. Primul sau film a fost Mr. Woodcock, o comedie stupida si slaba din 2007, apoi a continuat cu alte doua comedioare, pana la Million Dollar Arm, din 2014, cu Jon Hamm in rol principal, culmea tot un film Disney, dar foarte bun. E surprinzator ca Disney a facut un disaster movie, dar, cumva, in ciuda efectelor speciale deosebite si a duritatii povestii, simti “the magic of Disney” in Furtuna Extrema. Ca si scenariu, filmul urmareste o poveste adevarata si se bazeaza pe o carte scrisa prin 2009. Nu e ceva complex, nu avem dialoguri profunde, ci personaje care incearca sa supravietuiasca furiei naturii sau sa infrunte marea infuriata pentru a-i salva pe altii. Urmarind un eveniment real, nu puteau sa schimbe asa multe, dar au inflorit, probabil, ici colo, actiunile celor doi eroi si au bagat, cam fortat, o poveste de dragoste care nu serveste la nimic, decat sa manance timp din actiune si sa te scoata din evenimente, exact cand ti-e lumea mai draga, ca reclamele de la ProTV.

Furtuna Extrema

La capitolul actori si personaje, Furtuna Extrema e un cameofest de toata minunea. Pe langa cei doi actori principali, Pine si Casey Affleck, avem o droaie de omuleti cunoscuti din fel de fel de seriale si filme mai mici. Dar sa vorbim mai intai de cei doi. Chris joaca rolul lui Bernard Webber, un tanar membru al Pazei de Coasta, un fel de Jon Snow aici. Toata lumea il priveste ciudat si face misto de el, dar toti stiu ca e capabil de fapte mari si ca e un marinar bun. Evident, povestea de dragoste se desfasoara intre el (“Printul”) si Miriam (“Printesa”; jucata de Holliday Grainger, Lucrezia din serialul The Borgias). Aici spuneam ca apare “the magic of Disney” si nu e neaparat ceva bun. Da, prinde bine la publicul feminin sa ai si ceva amor intr-un film cu atat de multa actiune, dar nu era nevoie. Filmul e despre eroism, despre supravietuire, nu despre dragoste. De partea cealalta a marii (haha) se afla Casey, in rolul lui Sybert, mecanicul sef al navei SS Pendleton, care, dupa dezastru, devine liderul de facto al echipajului ramas. Lui ii revine cel mai bun rol si i se potriveste de minune. E grumpy, solitar si foarte serios, dar, ca si ceilalti, vrea sa supravietuiasca si il duce mintea sa faca ceva in sensul asta.

Furtuna ExtremaSi acum trecem la “cameo”-uri: Ben Foster (Angel in X-Men The Last Stand si viitor Medivh in Warcraft),  Eric Bana (care o arde “interesant” de la Star Trek incoace), Josh Stewart (a clipit si el putin prin Dark Knight Rises), Graham McTavish (Dwalin din trilogia Hobbit), Keiynan Lonsdale (actualmente Wally West in The Flash), Rachel Brosnaha (prostituata care a trait prea mult in House of Cards) si Michael Raymond-James (legat de Disney prin Once Upon A Time). Majoritatea au roluri de extras, cu 2-3 replici si ceva invartit pe langa personajele centrale, dar iti dau un sentiment placut, mai ales cand Wally West aare intr-un film Disney.

Ce mai e de spus despre Furtuna Extrema? Efectele, da. La capitolul asta, filmul o duce extrem de bine. Furtuna, marea, epava, actiunile disperate ale personajelor, toata arata superb, mai ales si pe un ecran IMAX 3D. Din punctul asta de vedere, filmul este superb. Muzica e generica, clasica unui disaster movie, dar are cateva portiuni tematice ce ies in evidenta. Compozitorul e Carter Burwell, care a mai compus si coloana sonora pentru… wait for it… seria Twilight. Bine, si niste filme de Oscar ici colo: True Grit, Carol sau No Country for Old Men.

Furtuna Extrema

In concluzie, merita vazut The Finest Hours: Furtuna Extrema? Da. E un film de actiune bun, cu efecte ce merita vizionate pe marele ecran si care are factorul entertainment, in ciuda unor lipsuri sau greseli prin cateva locuri.