Review: The Boxtrolls

Dupa o lunga absenta a animatiilor din cinematografe, acest gen revine cu Boxtrolls. Daca sunteti familiari cu celelalte creatii ale studiourilor Laika: Coraline si ParaNorman, atunci stiti cam la ce sa va asteptati.

Filmul are la baza cartea “Here be monsters” scrisa de Alan Snow, o carte pentru copii, dar care se potriveste de minune cu stilul Laika. Actiunea se petrece in 1805, in oraselul fictiv Cheesebridge, localitate condusa de Palariile Albe, cei mai bogati si mai sofistiati locuitori ai orasului, a caror activitate principala este degustatul de branzeturi rare. In subteranul orasului traiesc insa trolii de cutie, niste fiinte inofensive, timide, dar foarte inteligente si care ies la suprafata numai noaptea, in cautare de lucruri pe care le pot folosi in inventiile lor. Archibald Snatcher (Ben Kingsley), exterminatorul local de daunatori, urmareste sa urce pe scara sociala si sa ajunga sa faca parte din cercul restrans al Palariilor Albe. In mod ironic, el este intolerant la lactoza si sufera reactii alergice puternice atunci cand mananca branza, dar asta nu ii opreste ambitia. Folosindu-se de zvonurile care spun ca trolii de cutie rapesc si mananca tinerii orasului, Archibald face un targ cu primarul, Lordul Portley-Rind (Jared Harris), prin care, in urma exterminarii tuturor trolilor, va obtine o palarie alba. Vedem insa ca unul din troli, Peste, are in grija un baietel numit Eggs (Isaac Hempstead-Wright cunoscut ca Bran din Game of Thrones), acceptat de toti ceilalti ca membru al familiei lor. Atunci cand Archibald il rapeste pe Peste, Eggs este nevoit sa iasa la suprafata, pentru a-si salva tatal adoptiv si aici o intalneste pe Winnie (Elle Fanning), fata primarului. Cei doi descopera impreuna, ca nici trolii, nici oamenii nu sunt asa cum li s-a spus dintotdeauna.

Scenariul nu este deosebit, dar povestea este destul de bine spusa si avand in vedere ca este o animatie, Boxtrolls e plin de invataturi si lectii numai bune pentru cei tineri. Este insa si un studiu de caz destul de reusit, de care se pot bucura si cei mai mari dintre noi. Sub lectiile de viata despre prieteni, familie si loialitate, este ascunsa o viziune destul de dura a societatii umane actuale. Primul detaliu pe care il observam este constructia oraselului Cheesebridge, un oras construit pe verticala, la baza fiind cei saraci si criminalii, asa cum este Archibald, iar in varf cei bogati, mai exact Palariile Albe (clasa sociala din care face parte exterminatorul este reprezentata de palariile rosii). Un detaliu interesant este constructia lumii trolilor, care desi locuiesc in subteran, nu sunt de fapt sub oras si deci, nici metaforic nu reprezinta  cea mai de jos speta a societatii. Cu totii traiesc intr-o grota centrala si formeaza o mare familie, in care toti sunt egali si in care accepta chiar si ceea ce le este strain, asa cum este Eggs. O alta parte interesanta de urmarit este incapatanarea lui Archibald de a deveni ceva ce nu poate fi tocmai prin natura sa, incercarea de a-si depasi situatia sociala lasandu-i chiar si urme fizice. Cea mai socanta alegorie se regaseste insa tocmai la troli, ideea fiind exprimata si intr-unul din cantecele din film (Little Boxes). Toti se considera diferiti, insa societatea pune pe fiecare o eticheta (cutiile pentru troli si palariile pentru oameni), care intr-un final ii face pe toti la fel. Aceasta este de fapt “teoria” pe care Eggs, Winnie si trolii incearca sa o demonteze pe tot parcursul filmului. Dar sa lasam lucrurile astea serioase, pentru ca pana la urma este o animatie si se adreseaza mai ales copiilor si tinerilor. Boxtrolls ne arata ca prietenia, familia, loialitatea si curajul de a accepta schimbarea sunt cele mai importante lucruri in viata.

La capitolul actori nu pot vorbi prea mult, pentru ca am vizionat filmul in varianta dublata si din pacate, nu am putut observa daca se potrivesc sau nu actorii cu personajele lor. Pot sa spun insa ca dublajul este destul de bun si pentru cei interesati sa vada filmul dublat, nu o sa fie o dezamagire. Partile in care exceleaza insa filmul sunt muzica si grafica. Muzica se potriveste foarte bine cu toata actiunea si asa cum spuneam, unele cantece ascund in versurile lor mesaje mai profunde decat inspira stilul lor copilaros si voios. Vizual insa, Boxtrolls este superb. Tehnica stop-motion surprinde placut intr-o era in care pana si animatiile desenate de mana au cam disparut. Daca animatia traditionala, de mana, a fost inlocuita total de CGI, studiourile Laika au stiut cum sa profite de avanasul tehnologic si folosesc imprimante 3D pentru a crea intregul film. Modele pentru care inainte munceau enorm de mult sculptorii in lemn si lut, sunt acum create pe calculator si imprimate foarte rapid. Asta le ofera producatorilor posibilitatea sa creeze o gama extrem de variata de expresii pentru personajele lor, iar aceste detalii se observa in Boxtrolls. Asa cum spuneam, design-ul este foarte bine realizat, trolii apropiindu-se de fapt de minionii din Despicable Me, atat fizic, cat si prin limbajul folosit, insa asta nu e deloc un lucru rau. Orasul este foarte elaborat, la fel si celelalte personaje. Desi era de asteptat ca studiourile Laika sa introduca si ceva mai putin obisnuit in creatia lor (cum e accentul pus pe horror in Coraline si macabrul din ParaNorman), in Boxtrolls au mers putin cam departe cu grotescul, atunci cand vine vorba de personajul negativ si reactia lui la branza.

Boxtrolls este o aditie binevenita la lista animatiilor din 2014 si ii ofer nota 8, cu o recomandare de a-l vedea, mai ales ca de alte animatii nu mai avem parte in aceasta perioada.

Filmul este distribuit de RoImage si intra din 31 octombrie in cinematografe, sub numele de Boxtroli. Multumesc pe aceasta cale distribuitorului pentru invitatie si Cinema City AFI Cotroceni pentru gazduire.