Review: Monuments Men

La invitatia celor de la OdeonFilm am participat la vizionarea de presa a filmului Monuments Men, un film bazat pe o poveste reala din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Trailerul este genial, cu o melodie foarte bine aleasa si prezentand toate personajele si cateva scene comice. Din pacate filmul nu s-a ridicat la inaltimea asteptarilor, dar o sa vedeti mai jos de ce.

Povestea pe scurt: cu aprobarea presedintelui, spre sfarsitul razboiului (in 1944), Lt. Frank Stokes (George Clooney) infiinteaza o echipa speciala formata din experti in diverse domenii ale artei, echipa ce are ca scop protejarea operelor de arta din zona de razboi, dar si recuperarea si returnarea pieselor furate de nemti in retragerea lor. Avand in vedere ca aceasta divizie speciala chiar a existat, ar fi de asteptat ca povestile de razboi sa fie mai dinamice si mai pline de actiune, insa filmul are lipsuri pe partea de scenariu si poveste. Scenele de actiune sunt putine si de multe ori au un sfarsit dezamagitor (sacrificii inutile ale personajelor sau inamici care se dovedesc a fi copii tragand la nimereala cu arma). Am inteles ca vor sa aduca putin dramatism si tragism povestii, dar cand personajele tale mor stupid inainte de a reusi sa te atasezi de ele, nu faci nimic bun pentru film. Desi echipa are 8 membri, acestia se impart de cum ajung pe plaja Normdaniei in diverse echipe mai mici cu obiective aparte. James Garner (Matt Damon) pleaca spre Paris, unde o intalneste pe Claire (Cate Blanchett), o frantuzoaica inteligenta care stie multe despre operele de arta furate de nemti. pentru ca lucrat cu ei in timpul ocupatiei naziste. Ceilalti pleaca in grupulete spre Bruges, Ghent si alte locatii, in timp ce Stokes dirijeaza totul din urma lor (desi se implica si el mai mult in a doua jumatate a filmului). Povestea se imparte si ea, urmarind firul narativ al fiecarei echipe, toate reunindu-se mai tarziu. Desi aceasta metoda functioneaza cu succes (LOTR, Game of Thrones), in acest film multe din povestile secundare sunt inutile, plictisitoare sau sunt folosite doar ca o metoda simpla de a scapa de niste personaje.

De fapt intregul film e sustinut de personaje. Cum povestea e slabuta, actiunea cam lipseste, singura vesta de salvare care tine filmul la suprafata este jocul actorilor. Aproape tot cast-ul e format din nume mari: Clooney, Damon, Bill Murray, John Goodman si Jean Dujardin. Interactiunile dintre personaje si glumele facute de acesti veterani ai artei sunt punctul forte al filmului. Murray si Bob Balaban joaca doi mosuleti care nu prea se inteleg, insa razboiul si camaraderia aduc modificari placute si haioase in acelasi timp in interactiunea lor. Clooney nu iese in evidenta atat de mult cat ne-am dori si pare ca a sacrificat cate ceva si pe partea actoriceasca dar si pe partea regizorala, pentru ca nu da dovada talentului sau in niciunul din roluri. Flirtul dintre Damon si Blanchett e poate singura parte romantica a filmului, dar aduce un zambet intr-un film cam trist, deci e binevenit.

Muzica e potrivita, dar nu ramane intiparita in memorie prea mult, cu exceptia unui cantecel fluierat care pare a fi un fel de main theme pentru film.

Ca si celelalte filme regizate de Clooney (ex: The Ides of March), si Monuments Men are potential, are actori buni, dar in final rateaza ocazia de a se clasa printre filmele bune. Totusi, timpul la care are loc actiunea (1944-1945), costumele si decorurile (orase bombardate, campuri de lupta, Parisul), dar mai ales actorii si interactiunile lor, claseaza filmul in categoria entertaining; nu e ceva ce nu trebuie ratat, dar in lipsa de filme mai bune e acceptabil. Nota mea este 7/10.

Filmul are premiera pe 14 februarie si este distribuit de OdeonFilm cu titlul Eroii Monumentelor.