Review: Fury

FuryCel mai asteptat film de razboi din ultima vreme, Fury, a sosit in cinematografe si nu pot sa spun decat ca este superb. De la Saving Private Ryan nu am mai vazut un film atat de bun despre al Doilea Razboi Mondial. Aceasta raritate nu e neaparat buna, pentru ca ar trebui facute mai multe filme pe acest subiect, dar ne lasa sa ne bucuram mai mult cand apare un film reusit, asa cum este Fury.

Regizorul si scenaristul David Ayer face o treaba excelenta in acest film, de la poveste si imagine si pana la alegerea actorilor si a compozitorului.  Scenariul nu este unul complicat, are si cateva clisee puse ici-colo, dar este emotionant si ne arata o fata a razboiului cruda, rece, violenta si sangeroasa, in care echipa tancului Fury trebuie sa supravietuiasca, formand o legatura puternica de camaraderie si infrutand aceasta lume adversa asa cum stiu ei mai bine, luptand. Este aprilie 1945 si Aliatii sunt in ultima lor ofensiva, ajungand pe teritoriul Germaniei si avansand incet, dar sigur, spre Berlin. Wardaddy (Brad Pitt), un sergent care a luptat inca din campania din Africa, este liderul unui echipaj de tanc ce trebuie sa duca la bun sfarsit o misiune extrem de importanta, care in caz de esec ar pune in pericl intreaga ofensiva a Aliatilor. Echipajul sau este format din: Bible (Shia LaBeouf), artileristul, Grady (Jon Bernthal), incarcatorul, Gordo (Michael Pena), soferul si nou venitul Norman (Logan Lerman), un dactilograf fortat sa devina co-pilot, desi nu stie nimic despre tancuri. Impreuna trebuie sa lupte impotriva celor mai temute tancuri nemtesti si a celor mai fanatici soldati germani, trupele SS.

FuryAsa cum ziceam, scenariul nu este unul din cele mai originale, dar profita la maxim de actori si personajele lor. Aceasta gasca de soldati mi-a adus aminte de povestile lui Sven Hassel, in care o trupa asemanatoare de soldati nemti trece prin diverse peripetii, traind cele mai importante evenimente din Al Doilea Razboi Mondial. Wardaddy este liderul echipei din Fury, iar Brad Pitt reuseste sa dea viata extrem de bine acestui veteran intelept, care vrea intotdeauna sa duca ordinele la capat, avand insa grija de echipajul sau. Un personaj care initial pare dur si rece, uneori chiar aspru cu tanarul Norman, dar care pe parcurs isi dezvaluie si partile pe care le tine ascunse, partile care il fac pana la urma un om, in acest razboi violent si monstruos. Bible este cel mai retras din gasca, cel care gaseste intotdeauna un citat din Biblie pentru orice situatie, dar care la nevoie este gata sa isi dea viata pentru tovarasii sai. Shia LaBeouf ne demonstreaza totusi prin acest rol ca are talent si ca poate sa joace foarte bine atunci cand scenariul este bun. O surpriza placuta este Bernthal, cunoscut pentru rolul lui Shane din serialul The Walking Dead, care il joaca aici pe Grady. Mistocar, uneori prea distrat si destul de badaran, el ascunde de fapt o latura prietenoasa si da dovada de istetime si loialitate fata de camarazii sai. Gordo, soferul tancului, este poate cel mai sensibil din echipaj, cu exceptia tanarului Norman, dar si el este la fel de strans legat de camarazii sai ca si restul. Ultimul, dar nu cel din urma, este noul venit Norman, un tanar fara experienta, dar care evolueaza cel mai mult pe parcursul filmului. Logan Lerman reuseste un rol foarte bun in Fury si transmite toate starile prin care trece personajul sau, asa cum am trece si noi, cei neinitiati, prin ele.

FuryEfectele speciale sunt foarte bune, in special cele practice. Tancurile din film sunt reale si asta este de apreciat, mai ales ca este un film istoric. Singurul detaliu care m-a deranjat este efectul de arma laser din Star Wars pe care il au armele din Fury, dar pana la urma nu deranjeaza prea mult. Costumele si decorurile sunt foarte bine realizate si ajuta la crearea si mentinerea atmosferei de camp de lupta pe tot parcursul filmului. Muzica, compusa de Steven Price, cel care a creat si coloana sonora din Gravity, este deosebita. Orchestrele care insotesc scenele dramatice, muzica moderna si rapida care completeaza scenele de lupta, dar si corurile prezente in mai toate melodiile, ridica foarte mult filmul si cresc puterea imaginilor. Fury este un film care nu se teme de la a ne arata ororile razboiului, chiar daca asta inseamna ca uneori mai vezi membre zburand in parti, insa pana la urma, asa sunt razboaiele, sangeroase si dure.

In final o sa ii dau lui Fury nota 9.5. Asa cum am spus si mai sus, este cel mai bun film de razboi din ultimii 15 ani si merita vazut. Regia, scenariul, actorii, cinematografia si muzica sunt printre cele mai bune din acest an si Fury nu trebuie ratat.