Review: Jocurile Foamei Revolta Partea I

Jocurile FoameiRevolta a inceput, Jocurile Foamei Revolta Partea I este aici si va asteapta din 21 noiembrie in cinematografe. Al treilea capitol din saga lui Katniss Everdeen este cel mai bun de pana acum, dar s-a ridicat la inaltimea asteptarilor de care vorbeam in preview?

Desi cartile sunt o trilogie, producatorii au decis sa imparta ultima carte in doua filme, din considerente financiare bineinteles, dar este asta o decizie gresita sau este totusi in avantajul fanilor, care vor avea parte de mai mult Hunger Games? Raspunsul ar fi ambele variante si o sa incerc sa explic de ce. Filmul continua povestea din Jocurile Foamei Sfidarea si ne-o prezinta pe Katniss aflata in stare de soc dupa evenimentele de la ultimele Jocuri. Aflata acum in Districtul 13, intr-un buncar subteran, Katniss reintalneste vechi prieteni si membri ai familiei sale, dar si figuri noi, precum presedintele Coin. Insa curajoasa Mockingjay este devastata, pentru ca nu a reusit sa il salveze pe Peeta si nu stie ce s-a intamplat cu el, iar Plutarch si Coin trebuie sa foloseasca toate mijloacele disponibile pentru a o convinge pe Katniss sa devina simbolul revoltei.

Jocurile FoameiRegia filmului este superba, ideile si temele sunt expuse foarte bine, iar impactul psihologic si emotional pe care il are filmul este foarte puternic. Scenariul este si el destul de reusit, cateva din replicile personajelor fiind memorabile (“If we burn, you burn with us”). Singura problema adevarata a filmului nu vine din realizare, nu vine de la actori, coloana sonora sau efecte, ci de la decizia de a taia in doua povestea, care pune doar partea psihologica si emotionala in acest film si lasa actiunea pentru continuarea sa. Nu este ceva ce poate fi explicat concret, dar filmul te lasa cu impresia ca ceva lipseste si nu are o finalitate proprie. O sa spuneti ca au facut asta pentru impact: termini cu o scena puternica, ceea ce se si intampla aici si continui in urmatoarea parte de unde ai ramas. Sunt de acord cu metoda asta, desi functioneaza mai mult la seriale, dar este folosita si in Hobbit: The Desolation of Smaug de exemplu si acolo simti totui ca filmul si-a atins punctul critic propriu, iar climaxul trilogiei va fi atins in ultimul film. Jocurile Foamei Revolta partea I, desi are multe momente emotionale puternice, pare sa nu aiba nici un punct critic si nu simti ca ceva foarte important pentru personaje sau poveste s-a intamplat in acest film.

President-Coin-District-13-Citizen-PosterSa trecem totusi peste acel punct negativ si sa privim partile bune. Actorii si-au depasit cu totii interpretarile anterioare, ducand personajele lor la un nivel superior. In acest aspect, sunt importante povestea, regia si scenariul, dar se vede ca fiecare actor a incercat sa ne arate ca se poate si mai bine, iar cei nou veniti in franciza, se ridica la inaltimea performantei veteranilor. O sa incep cu cei noi. Julianne Moore apare in rolul presedintelui Coin, liderul Districtului 13 si al rebeliunii. Coin este o femeie puternica, dura, care nu se teme de nimeni si nimic, iar daca isi pune in minte ceva, va face tot posibilul sa isi atinga telul. O aparitie placuta are si Mahershala Ali, cunoscut ca Remy din serialul House of Cards. Insa personajul nou, de care mi-a placut cel mai mult este Cressida, o regizoare din Capitol care s-a alaturat cauzei rebelilor. Natalie Dormer joaca superb si e mai badass ca oricand. Atitudinea, jocul actoricesc, dar mai ales aspectul fizic o fac sa arate ca o adevarata luptatoare si abia astept sa o vad in actiune in urmatorul film. Despre cei vechi nu am decat cuvinte de lauda. Donald Sutherland e mai amenintator ca oricand in rolul lui Snow, chiar daca personajul nu prea interactioneaza fata in fata, ci prin mesaje televizate, de propaganda. Philip Seymour Hoffman joaca si el foarte bine si e o placere sa il vezi, mai ales ca filmele Jocurile Foamei sunt ultimele filme pe care le vom vedea cu el. Haymitch este si el schimbat de toate evenimentele, dar si de faptul ca a trecut pe la dezintoxicare, iar Woody Harrelson creeaza cateva momente comice si relaxante intr-un film cu o atmosfera apasatoare si trista. Gale primeste si el un rol mai important, iar Liam Hemsworth are acum ocazia sa ne arate ca poate sa joace chiar bine, mai ales in scenele dramatice. Josh Hutcherson ne arata un Peeta total schimbat, atat fizic, cat si psihic si finalul filmului il arata intr-o cu totul alta lumina. Va fi interesant de vazut interactiunea dintre el si Katniss in ultimul film. Si acum am ajuns la Katniss, jucata bineinteles de Jennifer Lawrence. Nu stiu cum se face, dar criticii o aclama si o premiaza pentru toate celelalte roluri, in afara de rolul lui Katniss, dar din ce observ, ea creste din ce in ce mai mult odata cu rolul din Jocurile Foamei. Starile prin care trece Katniss in acest film, emotiile pe care le incearca si interactiunea cu celelate personaje, sunt portretizate perfect de Jennifer, in ceea ce as spune eu ca e cel mai bun rol al ei.

Jocurile Foamei

La capitolul efecte, filmul este bine realizat, atat cand vine vorba de cele practice, cat si cele CGI. Muzica este compusa de James Newton Howard si este superba, mai ales “The Hanging Tree”, un cantec emotionant pe care il canta Katniss si care se transforma din versuri in melodie, intr-una din scenele puternice ale filmului. Filmul se bazeaza foarte mult pe psihologia personajelor, pe schimbarile prin care trec acestea in urma unor evenimente care afecteaza intreg Panemul. Un rol important il joaca propaganda, folosita atat de rebeli, cat si de Capitol. Pe de o parte, Katniss este folosita de Coin pentru a trezi spiritul revolutionar in Districte, in timp ce Snow il foloseste pe Peeta in postura de indragostit. E interesat de observat cum Katniss si Peeta sunt doar niste pioni in lupta dintre Coin si Snow, insa ambii imbratiseaza intr-un fel sau altul, cauza pentru care pledeaza.

Jocurile FoameiJocurile Foamei Revolta Partea I este cu siguranta cel mai bun film al seriei si il recomand cu mare caldura atat fanilor, cat si celorlalti, pentru ca este un film extrem de bine realizat, cu un joc actoricesc desavarsit si o poveste care se potriveste de minune vremurilor in care traim. Nu mi-a depasit asteptarile, dar cu siguranta le-a atins. O sa ii acord 8.5. I-as fi dat mai mult, dar, asa cum am explicat si mai sus, ii lipseste ceva, ceva ce sper sa fie completat cu urmatorul film.