Turnul intunecat, din 4 august pe marile ecrane

Mai sunt si alte lumi in afara de cea in care traim. The Dark Tower, de Stephen King, povestea ambitioasa si ampla a unuia dintre cei mai apreciati romancieri actuali, se lanseaza pe marele ecran.  Ultimul pistolar, Roland Deschain (Idris Elba), s-a angajat intr-o lupta nesfarsita cu Walter O’Dim, cunoscut sub numele de Omul in negru (Matthew McConaughey), pe care vrea sa-l impiedice sa rastoarne Turnul intunecat / The Dark Tower, care este un fel de ancora a Universului nostru. Soarta lumii este scoasa la mezat, iar binele si raul se vor confrunta intr-o ultima batalie, in care numai Roland poate sa apere Turnul de Omul in negru.

Columbia Pictures si MRC prezinta, in parteneriat cu Imagine Entertainment, o productie Weed Road, The Dark Tower. Rolurile principale sunt interpretate de Idris Elba, Matthew McConaughey, Tom Taylor, Claudia Kim, Fran Kranz, Abbey Lee si Jackie Earle Haley.  Regia ii apartine lui Nikolaj Arcel. Productia este asigurata de Akiva Goldsman, Ron Howard si Erica Huggins.  Scenariul este scris de Akiva Goldsman & Jeff Pinkner si Anders Thomas Jensen & Nikolaj Arcel, bazat pe romanul lui Stephen King. Productia executiva le apartine lui G. Mac Brown si Jeff Pinkner. Directorul de imagine este Rasmus Videbaek.  Scenografia ii apartine lui Christopher Glass, iar montajul lui Alan Edward Bell, ACE si Dan Zimmerman, ACE. Designerul de costume este Trish Summerville, iar muzica reprezinta creatia lui Tom Holkenborg.

“Omul negru a fugit in desert, iar pistolarul a plecat pe urmele lui.” Cu aceste cuvinte, Stephen King trezeste la viata un intreg univers, care apare acum pentru prima data pe ecran sub titlul The Dark Tower, un film artistic produs de Columbia Pictures, MRC si Imagine Entertainment, cu Idris Elba in rolul pistolarului Roland Deschain, care jurase sa apere universul, si dusmanul sau traditional, Walter O’Dim, omul in negru, interpretat de Matthew McConaughey.

Intr-o cariera de peste 50 de ani, in care a scris peste 80 de carti, King si-a creat o reputatie de netagaduit care-l plaseaza intre cei mai buni povestitori ai literaturii noastre. Autor al numeroase bestseller-e, el a fost decorat de catre Presedintele SUA cu Medalia nationala pentru arte, de catre National Book Foundation cu medalia pentru o distinsa contributie la literatura americana si numeroase alte premii si distinctii.  Numele sau este recunoscut pretutindeni si asociat cu acela de creator al unei lumi speciale, in care cotidianul coexista cu supranaturalul.

Iar in mijlocul acestei lumi sta: The Dark Tower, povestirea care se intinde de-a lungul a opt romane si care ne vorbeste despre lupta eterna dintre bine si rau, lupta care pericliteaza insasi soarta omenirii. “Am inceput The Dark Tower cand aveam 22 de ani, dupa ce terminasem colegiul, asa incat pot spune ca este o poveste care se intinde de-a lungul intregii mele cariere,” afirma King. Cu timpul, pe masura ce se acumulau mai multe romane, “am inceput sa-mi dau seama ca toate personajele mele erau legate de acea Mid-World / Lume de mijloc, care era lumea Turnului intunecat.  Acesta devenise elementul central al universului meu fictiv –personajele care apareau in alte carti au aparut si in The Dark Tower si invers.” King insusi urma sa devina unul dintre personajele romanelor ulterioare. Seria de romane The Dark Tower contine elementul definitoriu pentru universul creat de King, care transpare si in multe dintre celelalte romane ale sale.

King a fost influentat in crearea acestui element simbolic de mai multe opere sau creatori cu viziuni diferite. “M-a influentat foarte mult Lord of the Rings – chiar daca nu ma omor dupa elfi sau orci, sau copaci umblatori, mi-a placut enorm ceea ce a creat Tolkien.  In aceeasi perioada am vazut filmul The Good, the Bad, and the Ugly, iar filmul lui Clint Eastwood, Man with No Name, a reprezentat iarasi o sursa de influenta pentru lucrarile mele. Si mai e si o poezie de Robert Browning care se intituleaza ‘Childe Roland to the Dark Tower Came,’ iar eu am folosit acest titlu in debutul unei lucrari epice fantastice.  Am folosit de asemenea cuvintele:  ‘Omul negru a fugit in desert, iar pistolarul a pornit in urmarirea lui,’ dar nu stiam la ora aceea unde traia acest personaj, sau ce era Mid-World/ Lumea de mijloc, sau ce legatura avea ea cu orice altceva.”

Este o poveste care a inspirat milioane de cititori – printre care se afla si un baietel din Danemarca, a carui imaginatie a fost stimulata de evenimentele din Mid-World. Acum el este un barbat in toata firea, a ajuns regizorul Nikolaj Arcel  si a fost ales sa transpuna pe ecran povestea The Dark Tower.  Crescand in compania cartilor despre Dark Tower, Arcel s-a indragostit atat de tare de aceste povesti incat micul danez a invatat engleza de unul singur. El isi aminteste: “Cand aveam 13 ani, putine dintre povestile lui Stephen King erau traduse in daneza. M-am indragostit de cele cateva carti pe care le citisem in daneza la varsta aceea. Drept urmare am inceput sa buchisesc romanele lui scrise in engleza, invatand singur engleza si incercand sa inteleg un roman de adulti   intr-o limba pe care n-o stiam pe de-a intregul. Stephen King m-a invatat engleza.”

Arcel povesteste ca atunci cand a citit The Gunslinger/ Pistolarul, la 17 ani, el a fost atat de incantat de roman incat a compus un cantec, cu acelasi titlu, pe care l-a cantat impreuna cu formatia sa si pe care-l are si acum inregistrat pe caseta. Pentru Arcel, felul in care King tese in povestire elementele individuale reale cu cele hiperbolice constituie secretul atractiei pe care o gama larga de cititori o simte fata de povestirile sale. “El stie sa fie atat copilul de 14 ani, care are viziuni si se crede nebun si poate fi totodata si eroul care se lupta cu teribilul personaj negativ pentru a salva intregul univers. El poate baleia pe o gama larga, incepand de la dimensiuni intime si terminand cu unele epice.”

In miezul povestirii se afla Dark Tower. “Turnul reprezinta ceva frumos, ceva groaznic, o prezenta extrem de puternica, care tine lumea laolalta.  Cred ca ne depaseste puterea de intelegere,” sustine Arcel, “Si mai cred ca fiecare cititor indragostit de aceste carti ii confera Turnului intunecat propria sa interpretare.” Dar nimeni nu poate explica mai bine ce inseamna Turnul, decat creatorul sau. “Trebuie sa va imaginati un ax sau un fus, cu toate componentele care sunt legate de el,” explica King.  “Stiti ce se intampla cu o masina daca-i taiati axul cardanic – ea nu mai poate merge. Turnul e un fel de forta de stabilitate, iar pistolarii sunt niste cavaleri dedicati ideii de a proteja Turnul. Dar ei au fost exterminati unul cate unul – nu a mai ramas decat unul, Roland. In opozitie cu el se afla geniul raului, o forta care promoveaza haosul si care vrea sa distruga Turnul.”

“Roland nu este un cowboy; el este un pistolar si un tintas foarte bun,” explica Elba. “Cand il cunoastem, el a ramas ultimul dintr-un lung sir de cavaleri care au aparat Turnul cu pretul vietii lor.” “Turnul este un vortex magnetic care mentine unitatea universului, iar daca el se prabuseste, universul se transforma intr-un haos, cotropit de intuneric si demoni,” sustine McConaughey. “Daca turnul continua sa stea in picioare, el va mentine un oarecare echilibru in univers. Asadar, Walter vrea sa darame turnul.”

Deoarece aceste romane l-au ajutat pe Arcel sa-si formeze sensibilitatea sa artistica, el a devenit cea mai buna alegere pentru regia filmului. “Iubesc filmele care ne transporta in alte lumi, care ne transmit idei si mitologii si care reusesc sa construiasca lumi noi,” adauga el. “Sansa de a regiza un film bazat pe povestile mele favorite, la care visam pe cand eram mic, este ceva incredibil – mai ales pentru unul care a descins acum de pe un vas care vine direct din Danemarca!” Producatoarea Erica Huggins isi aminteste: “Nikolaj vroia acest proiect, ii era cunoscut, iar in momentul in care l-am intalnit, stiam ca el e regizorul care ne trebuie.  El a adus prospetime proiectului si a reusit sa croiasca o modalitate originala de a spune povestea.”

Modalitatea aceasta, in viziunea lui Arcel, consta din fidelitatea pe care trebuia  s-o manifeste fata de “amestecul de real si fantastic creat de King. Acesta este lucrul pe care Stephen King il face cel mai bine.” In The Dark Tower, elementele fantastice se dezvolta singure; pentru a mentine savoarea povestii lui Stephen King, Arcel s-a gandit s-o redea cat mai realist cu putinta. “Trebuia s-o mentinem cu picioarele pe pamant; lumea aceasta este asa de imensa si complexa, iar in romane devine uneori chiar abstracta. Vroiam ca Mid-World si personajele sa para firesti si perfect normale. Nu vroiam sa para un gen abstract, in care personajele sa vorbeasca o limba necunoscuta. Vroiam ca spectatorii sa se simta ca si cum oricare dintre ei s-ar putea duce in aceasta Lume de mijloc /Mid-World, ar putea s-o inteleaga si i s-ar parea ca oamenii de acolo sunt adevarati.” Arcel vroia de asemenea ca filmul sa transmita calitatea emotionala a povestirii lui King. “Nu trebuia sa fie cinic sau rece; trebuia sa vorbeasca despre familie, prietenie si dragoste si despre ceea ce-i leaga pe oamenii care lupta pentru un tel comun.”

Cand a venit vorba despre adaptarea povestirii pentru marele ecran, fiindca abordarea lui King este, asa cum spune chiar el, “instinctiva” (“Eu nu planuiesc nimic dinainte,” spunea el), realizatorii s-au confruntat cu o provocare neobisnuita.  Avand atata material, de unde sa inceapa? “Cum sa prezinti povestea spectatorilor astfel incat s-o inteleaga si sa intre in atmosfera chiar daca nu au citit niciuna dintre carti?” se intreaba King.  Raspunsul pe care l-au gasit scenaristii a venit atunci cand ei au privit The Dark Tower ca pe un intreg, extragand elementele principale din mai multe carti ale seriei.  “Este o metoda clasica, care se numeste in latina in medias res, ceea ce inseamna ‘incepe povestirea din mijloc.’  Incepi de la mijloc, iar ea se rostogoleste mai departe, ca un tren de marfa care o ia la vale,” continua King.

Nu numai ca scriitorul King a aprobat adaptarea facuta de catre scenaristii Akiva Goldsman & Jeff Pinkner si Anders Thomas Jensen & Nikolaj Arcel; autorul s-a implicat in toate etapele de creatie si a devenit un valoros partener al intregului proces.  Desigur ca o parte esentiala a reusitei filmului a constat in stabilirea distributiei cel putin pentru personajele principale ale filmului: Roland Deschain, pistolarul si Walter, omul in negru, personificarea raului.

Roland Deschain, alias Pistolarul, este ultimul din spita lui Eld – o pleiada de Pistolari, care au jurat sa mentina pacea si sa protejeze Turnul si implicit universul. Dupa nimicirea celorlalti pistolari, Roland porneste spre misteriosul Turn si in cautarea ramasitelor lumii. “Cand Stephen King l-a creat pe Roland, el a creat un personaj inspirat de cel mai mare luptator al actualitatii,” sustine producatorul Ron Howard. “De-a lungul timpului, personajul lui Roland a evoluat dincolo de orice profil cunoscut; personajul a devenit pur si simplu Roland.  Asa incat, atunci cand am distribuit actorul pentru rolul lui Roland, ne-am intrebat: ‘Cine este cel mai mare luptator al zilei? Cine l-ar putea intrupa cel mai bine pe Roland?’ Conversatia a inceput cu Idris Elba. El este intruparea lui Roland si este un actor fenomenal, care poate da viata unui personaj complex cum e Roland.”

Arcel afirma ca pentru el distribuirea lui Idris Elba in rolul Pistolarului a venit in mod natural. “Am devenit fanul lui inca de la serialului The Wire si-l consider un interpret absolut magnetic. Singura intrebare care se spunea era daca Elba are o viziune similara asupra personajului, asupra  drumului sau, a psihologiei sale. Dupa cum s-a dovedit, el impartasea aceeasi viziune, asa incat a fost formidabil.”

“Ultimul descendent al protectorilor universului, Roland, este foarte respectat, dar atunci cand il intalnim, el este deja dezamagit si distrus sufleteste,” sustine Elba. “Este aproape o fantoma care cauta ceva ce nu mai poate gasi: Omul in negru, care l-a provocat si hartuit ani de zile, care a distrus lumea lui Roland si pe toti cei pe care-i iubea. In drumul sau, Roland este propulsat de furia cu care vrea sa se razbune impotriva vechiului sau dusman.” Elba sustine ca a fost incantat sa primeasca rolul Pistolarului intrucat stia faptul ca Stephen King este creatorul unui intreg univers complex de personaje. “El este un creator inteligent de personaje,” sustine Elba. “Roland a parcurs un drum foarte lung de-a lungul cartilor create de King.”

Walter este dusmanul de moarte al lui Roland, sau, daca ne exprimam in termeni contemporani, un psihopat care a distrus Lumea de mijloc / Mid-World. El are acum misiunea de a aduce haosul in toate lumile cunoscute, iar aceasta se poate face foarte usor prin doborarea Turnului. “Esenta personajului este aceea ca el este un ticalos fara scrupule, care se joaca cu soarta omenirii, dand impresia ca se afla intr-un permanent control al actiunilor sale,” continua Howard. “Matthew McConaughey il reprezinta perfect pe Omul in negru – el este incredibil de sarmant, detasat si cinic pana la maxim.”

“Walter a calatorit prin multe lumi, de-a lungul anilor – el cunoaste New York-ul contemporan si locurile unde se mananca cei mai buni burgeri, dar in acelasi timp, cu ajutorul globului sau magic, se poate deplasa pana la curtea oricarui rege,” sustine Arcel. “Planul sau privind universul este acela de a-l aduce la putere pe Regele rosu/ the Crimson King – diavolul.” “Walter nu este un rau unidimensional , caci are o maniera interesanta de a privi lumea, cu oarecare incantare – chiar daca dintr-o perspectiva intunecata sau contorsionata,” continua Arcel. “Ne-a incantat crearea acestui personaj, pentru care atat Matthew cat si eu am adaugat numeroase contributii, care sa-l contureze foarte aproape de personajul din carte – mai ales in ceea ce priveste modul cum vorbeste sau se misca Walter.”

McConaughey a fost incantat sa transpuna pe ecran un personaj atat de dinamic. “A fost o mare placere sa contribui la construirea propriu-zisa a personajului si sa fac parte din povestea originala, in care as putea fi co-autorul lui Man in Black.” Intre Walter si Roland exista o dinamica simpla, dar si complexa. In concluzie, spune McConaughey: “Walter reprezinta chintesenta raului din lupta mitica a binelui contra raului. Daca Turnul va fi doborat, Walter va deveni mana dreapta a Regelui rosu.”

Dar King l-a creat pe Walter astfel incat sa fie un personaj complex. “Walter are o atitudine duala vizavi de Roland; el are o oarecare afectiune pentru acesta,” sustine McConaughey. “Cu siguranta, el nu are incredere in codul de onoare si valorile promovate de Roland. Dar lui Walter ii place jocul si nu vrea ca acesta sa se termine prea repede, chiar daca el ar iesi castigator. Cand Roland cade la pamant si e pe cale sa piarda lupta, Walter, datorita paranoiei sale sau a unei dureri autentice,  il resusciteaza si-l face sa ramana in continuare in joc.” Totusi, desi Roland si Walter sunt inclestati in lupta dintotdeauna,  McConaughey considera ca aceasta lupta este unilaterala. “Walter nu poate fi infrant,” sustine el.  “Daca cineva il ataca, el se preschimba intr-un miraj – el poate ca nici nu e ceea ce crezi.  Nici macar nu depune efort in lupta asta.”

Intre aceste forte apare un baiat din lumea noastra, care ar putea inclina balanta, schimband rezultatul luptei. JAKE, un baiat de 14 ani, duce o viata obisnuita in New York City impreuna cu mama sa Laurie (Katheryn Winnick) si tatal sau vitreg, Lon (Nicholas Pauling). Bantuit de vise ciudate, pe care nu le intelege, el deseneaza schite detaliate in care apare Pistolarul, Omul in negru si lumea ireala in care traiesc – Mid-World, unde el intrevede Turnul.

“In mai multe privinte, povestea poate fi vazuta prin ochii lui Jake, iar noi o vedem crezand, ca si el, ca baiatul ar putea fi nebun,” spune Huggins. “In prima parte a filmului, noi facem o calatorie cumplita impreuna cu baiatul, pentru ca la un moment dat el sa realizeze ca nu este nebun, ci ca vede o alta lume si ca aceasta face parte din ceva ce-l depaseste. Pentru a interpreta aceste lucruri, Nik a cautat un baiat real, care sa se lase inspirat de aceste evenimente fantastice.  Tom Taylor este un actor minunat, dar elementul care-l diferentiaza de actorii adulti e faptul ca el abordeaza rolul cu o mare doza de puritate.” Jake urmeaza ideile pe care le vede in visele sale si astfel gaseste o cale de a ajunge in Mid-World, unde el il cauta pe Roland Deschain. Dupa ce il intalneste pe Pistolar, baiatul se implica in lupta pentru apararea universului, trecand dintr-o dimensiune in alta, din Mid-World in New York City.

La inceput Roland il suspecteaza pe Jake.  “Roland nu vrea sa aiba de-a face cu acest pusti; el n-a mai fost nevoit sa se apropie de un copil.  Dar atunci cand acesta ii destainuie ca vede un om in negru, Roland devine deodata interesat.  Jake a inteles ca Roland trebuie sa-l gaseasca pe Walter.”

Relatia cu Jake il face pe Roland sa se reconecteze la lumea din jurul sau si sa-si reia rolul pentru batalia ce urmeaza.  “Roland nu stia ca mai e capabil de sentimente, dar baiatul il face sa descopere ca nu e un suflet complet pierdut,” spune Elba. “Are loc un proces treptat in timpul caruia cei doi se cunosc unul pe celalalt. Ei parcurg  o calatorie frumoasa in acest film.”

Arcel spune ca Taylor a fost capabil sa fie el insusi chiar si langa o forta ca Elba.  “Era ca o masinarie actoriceasca,” spune Arcel. “Intre secvente, el juca fotbal, dar cand ajungea in fata camerelor de filmat era cat se poate de concentrat pe treaba. Avea o energie debordanta si instincte incredibile pentru un copil de 14 ani.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *