Review: X-Men: Days of Future Past

X-Men

Bryan Singer revine la franciza care a pornit cu adevarat valul de comicbook movies al anilor 2000, X-Men, primele doua filme din aceasta serie fiind regizate tot de el. Acolo unde ceilalti regizori au esuat, cu exceptia lui Matthew Vaughn cu al sau X-Men: First Class, Singer reuseste sa ne readuca increderea in aceasta franciza poate prea mult uzata in ochii unora. De fapt , First Class ne-a readus in atentie potentialul pe care il au mutantii de la Marvel, dar Singer este cel care uneste cele doua povesti aparent separate si ne ofera un film plin de actiune, dar si drama, un film cu umor, dar si emotionant. A luat ceea ce era mai bun din ambele parti si a creat ceea ce ne doream toti.

X-Men

Povestea e destul de usor de urmarit, chiar daca e impartita pe doua planuri: viitor si trecut. Asta e unul din punctele forte ale filmului. Majoritatea filmelor ce contin calatorii in timp si modificarea trecutului pentru schimbarea viitorului se lovesc de multe probleme, dar Days of Future Past nu intampina aceste probleme, pentru ca nu se bazeaza prea mult pe acest punct. In loc sa piarda timpul explicand ce si cum in detaliu,X-Men filmul ne prezinta pe scurt cum poate Kitty Pryde (Ellen Page) sa trimita pe altii in timp si trece rapid la poveste, ceea ce face totul usor de urmarit. Povestea suna cam asa: intr-un viitor nu foarte indepartat, mutantii sunt vanati de Santinele, niste roboti capabili sa se adapteze pentru a elimina orice inamic, iar lumea este aproape distrusa in acest razboi. Ultimii mutanti liberi, condusi de rofesorul X (Sir Patrick Stewart) si de Magneto (Sir Ian McKellen) se folosesc de puterea lui Kitty pentru a-l trimite pe Wolverine (Hugh Jackman) in trecut, cu scopul de a o impiedica pe Mystique (Jennifer Lawrence) sa ucida constructorul Santinelelor, crima ce va conduce la acest viitor. Trecutul este de fapt era First Class, anul 1973 mai exact si majoritatea filmului se petrece in acest timp. Wolverine are misiunea aparent imposibila de a-i aduce impreuna pe Xavier (James McAvoy) si pe Erik (Michael Fassbender) pentru a o putea opri pe Mystique.

X-MenPe langa poveste, actorii sunt deliciul acestui film. “Batranii” X-Men au o revenire pe masura, dar nu se abuzeaza de prezenta lor, pentru ca adevarata poveste le revine “tinerilor”. Atat Stewart, cat si McKellen au ocazia sa ne arate ce pot, dar nici ceilalti actori din “viitor” nu sunt lasati de izbeliste. Ellen Page, desi nu apare mult, e o prezenta binevenita si bineinteles, Storm (Halle Berry), care ne arata putin din puterile ei “furtunoase”. In prim plan insa sunt personajele din First Class si Wolverine. Cu Jackman ne-am obisnuit deja, e perfect in acest rol, insa marele premiu revine celorlalti. Magneto incepe sa devina in acest film villain-ul pe care McKellen l-a portretizat atat de bine pana acum, dar Fassbender ii ofera un anume grad de umanitate personajului. Fassbender a avut totusi momentul sau de glorie in First Class, iar de data asta McAvoy este cel care trebuie sa ne arate un Xavier asa cum nu am mai vazut pana acum, ranit, fara speranta si izolat de lume. Jennifer Lawrence continua sa ne-o arate pe Raven/Mystique in transformare, urmand calea violenta pe care Magneto i-a aratat-o, dar amintindu-si mereu de compasiunea si bunatatea lui Charles, iar acest conflict are un rol vital in film . Peter Dincklage il joaca pe Trask, inventatorul Santinelelor, dar din pacate nu apuca sa isi arate talentul, pentru ca apare foarte putin. O aparitie scurta, dar extrem de placuta si bine realizata este cea a lui Peter/Quicksilver (Evan Peters). Desi initial parea ca FOX vor sa il foloseasca doar ca sa faca in ciuda studiourilor Marvel care il vor folosi in Avengers: Age of Ultron, prezenta lui Quicksilver are un rol stabilit si nu se abuzeaza de el. Scenele sale sunt foarte bine facute si aduc un pic de umor bine plasat intr-o poveste in general intunecata si serioasa.

X-Men

Scenariul este destul de bine scris si asa cum ziceam nu prea apar probleme cu acea calatorie in timp, dar sunt cateva minusuri si schimbari neexplicate pe care o sa le observati cu siguranta. Doua lucruri ies foarte usor in evidenta: Wolverine din viitor si sfarsitul. Efectele sunt foarte bune si merita din plin 3D-ul care nu e folosit doar pentru a face mai multi bani, iar puterile muntatilor sunt folosite la maxim, creand un spectacol vizual deosebit. Muzica din pacate nu m-a impresionat. Seamana cu cea din X2 si are cateva parti preluate din First Class, dar per total nu are nimic memorabil.

In final o sa acord filmului nota 9 si il recomand calduros sa il vedeti, dar in topul filmelor X-Men, pe primul loc ramane tot First Class. Oricum ar fi, Days of Future Past merita vazut.