Review: Saving Mr Banks

Saving mr banksNiciodata nu am reusit sa vad Mary Poppins de la cap la coada si nu stiu de ce, dar dupa ce am vazut Saving Mr Banks mi-am zis ca trebuie sa imi fac timp sa vad si eu faimosul film. Dar despre filmul cu Julie Andrews cred ca deja stie toata lumea destule, iarĀ  eu vreau sa va vorbesc despre noul film lansat de Disney, ce urmareste perioada in care autoarea celebrelor carti, P.L. Travers (Emma Thompson) si Walt Disney (Tom Hanks) negociaza drepturile de ecranizare. La prima vedere nu pare ceva complicat, se semneaza niste acte, se ofera plata si gata, Mary Poppins ajunge la Disney. Dar nu a fost deloc asa si in Saving Mr Banks aflam ce au insemnat Mary Poppins si familia Banks pentru Travers.

Filmul incepe cu o P.L. Travers in lipsa de bani si fara inspiratie (sau chef) pentru o noua carte, asa ca agentul ei o roaga sa accepte oferta lui Walt Disney de a merge la Hollywood si a verifica si aproba scenariul pentru posibilul film. Disney incerca de 20 de ani sa faca rost de drepturile de ecranizare pentru Mary Poppins, dar incapatanarea scriitoarei si teama ca povestea ei va deveni un desen animat si personajul ei mult drag va fi gresit reprezentat au stat in calea realizarii acestui proiect. Timpul petrecut alaturi de Disney, fratii Sherman (compozitorii) si ceilalti oameni intalniti in Los Angeles ii trezeste lui Travers amintiri despre copilaria sa, mai ales despre tatal sau (Collin Farrell). Modul cum oamenii din jur si amintirile sale ii schimba scriitoarei parerea despre adaptare si o fac ii cedeze lui Walt drepturile il veti vedea in film. Totodata veti afla si secretul din spatele povestii originale (si a ecranizarii, pana la urma) si al titlului. Atentie insa si la poster, pentru ca si acesta ascunde o mica piesa de puzzle care isi va gasi locul in film.

saving  mr banksDistributia din acest film este de exceptie. In rol principal o avem, asa cum ziceam, pe Emma Thompson, intr-un rol de Oscar (merita macar nominalizarea, daca nu premiul), care ii da viata lui P.L. Travers: mandra, posesiva asupra creatiei sale, mofturoasa, dar si emotionala, trista sau fericita. Intr-un rol care ai crede ca e mult mai important, avand in vedere ca e pe toate posterele (au profitat si ei de nume), il avem pe Tom Hanks ca si Walt Disney, si el la randul sau un om de creatie, vesel, deschis, protector cu personajele sale (este o scena interesanta cand el povesteste despre cum era pe cale sa il piarda pe Mickey), dar si persuasiv si un bun om de afaceri. In alt rol, as zice mai important decat al lui Disney, il avem pe Collin Farrell, care il joaca pe Travers Goff, tatal scriitoarei. Desi Hanks joaca foarte bine, scenariul si povestea il favorizeaza pe Farrell si nu m-as mira sa primeasca o nominalizare la Oscar pentru rol secundar. Si ultimul rol demn de luat in seama este cel al lui Paul Giamatti, care il joaca pe soferul lui Travers in Los Angeles si care, in cuvintele ei, este cel mai placut american.

Coloana sonora este foarte reusita; este realizata de compozitorul Thomas Newman, dar contine si bucatele din desene Disney mai vechi (si care trezesc amintiri placute) si bucati originale sau cantate de actori din filmul Mary Poppins.

In final nu pot sa spun decat ca Saving Mr Banks este un film foarte bun. Cu scene de comedie si drama bine realizate, trezind amintiri placute si cu actori foarte buni, s-a ridicat la inaltimea tuturor asteptarilor mele. Filmul primeste din partea mea un 9 si recomandarea de a merge sa il vedeti. Totodata va recomand sa vedeti si Mary Poppins, inainte daca se poate, daca nu imediat dupa, pentru ca totul o sa para mult mai familiar. Probabil ca la Oscar va fi sarit la categoria cel mai bun film, pentru ca americanii sunt mult mai sensibili la sclavi si la razboaie, decat la astfel de povesti, dar cu siguranta vom avea cateva surprize din partea filmului la alte categorii.