Review: Rise of the Planet of the Apes

Cea de-a treia zi a saptamanii Week of the Apes a sosit. Pentru ca maine seara voi viziona Dawn, am lasat pentru astazi cronica celui mai bine apreciat film al seriei, de pana acum. Rise of the Planet of the Apes, aparut in 2011, este un reboot al francizei si spre deosebire de filmul lui Burton, a reusit sa readuca interesul oamenilor pentru maimute. Este un origin story, are actori foarte buni si beneficiaza de avantajul tehnologiei de ultima ora; Rise are tot ce ii trebuie.

Povestea e foarte coerenta si asta unul din punctele tari ale acestui film. Will Rodman (James Franco), este un om de stiinta care lucreaza la o subtanta menita sa vindece boli ale creierului precum Alzheimer, boala de care sufera si tatal sau, jucat de John Lithgow. Testarea se face pe cimpanzei, iar unul din acestia este mama lui Caesar (Andy Serkis). In urma unui incident la laborator, cercetarea lui Will este oprita si acesta este obligat de circumstante sa il ia acasa pe micul cimpanzeu, pentru a-l salva de la moarte. Descopra surprins ca micutul a mostenit genetic de la mama sa genele ALZ. Avand un subiect pentru testele sale chiar in casa, Will fura subtanta si o administreaza tatalui sau. Cel din urma se vindeca rapid de Alzheimer, iar cimpanzeul dezvolta in timp o inteligenta aproape umana. De aici incepe aventura celor doi, care va duce la evolutie si revolutie, asa cum spune si posterul. Scenariul este foarte bun, intelegi totul de la inceput si pana la sfarsit, intelegi motivatiile personajelor, ordinea evenimentelor si logica lor.

Actorii joaca mai mult decat bine si imi pare rau ca nu exista o categorie la Oscar pentru ceea ce face Serkis, desi el e cam singurul care face mo-cap la nivel maxim in acest moment. Caesar nu prea vorbeste, dar expresivitatea lui Serkis este neegalat, numai din privirea si gesturile sale iti dai seama exact ce simte cimpanzeul. Nici oamenii din film nu sunt mai prejos. Franco se descurca foarte bine in acest rol dramatic si intruchipeaza foarte bine laturile personajului sau: omul de stiinta care incearca sa gaseasca un leac pentru una din cele mai distrugatoare boli ale omenirii, fiul unui om bolnav care ar face orice pentru a-l salva, dar si tata pentru un cimpanzeu, rol ce il va pune in situatii neasteptate. Ceilalti actori nu ies in evidenta, dar se descurca bine. O surpriza placuta si care m-a bucurat a fost David Hewlett, cunoscut pentru rolul sau din Stargate Atlantis.

Muzica si efectele speciale sunt foarte reusite. Compozitia lui Patrick Doyle il urmareste pe Caesar pe parcursul evolutiei sale, atat fizice, pentru ca se maturizeaza, dar si psihice, pentru ca devenind mai inteligent, incepe sa constientizeze o grama de lucruri ce se intampla in jurul sau. Vizual, filmul este superb; diversele tipuri de primate sunt construite cu atentie la detalii pentru a semana cat mai mult cu animalele adevarate.

Trebuie sa atrag atentia si asupra omagiilor si referintelor la filmul original din 1968, care sunt extrem de bine facute si pozitionate in acest film, spre deosebire de cel al lui Burton. Mama lui Caesar se numeste Bright Eyes, asa cum era numit astronautul Taylor de catre Dr. Zira, scena cu furtunul, miniatura unui cunoscut monument, dar mai ales momentul in care un om spune celebra replica a lui Taylor din primul film: “Take your stinking paws off me, you damn dirty ape!”, intr-o scena extrem de importanta pentru cimpanzeul nostru favorit.

Rise primeste din partea mea un 9 cu felicitari. Este ce mai bun film din toata franciza si il recomand cu mare caldura, mai ales daca nu l-ati vazut si planuiti sa vedeti Dawn of the Planet of the Apes, care apare pe 11 iulie. Modul in care filmul si Serkis te conving sa iti pese de un cimpanzeu nu poate fi contestat, iar povestea, actorii si stilul vizual sunt de laudat. Maine seara voi vedea Dawn si voi reveni cu pareri, asa ca asta va fi penultima cronica, dar va promit un articol special cu o scurta discutie despre trailerele si campania de marketing pentru Dawn si asteptarile mele de la acest film.