Review: Podul Spionilor

Podul spionilorSpielberg ne loveste din nou. In spiritul ultimelor sale filme, Podul Spionilor este o noua poveste americaneasca, istorica si reala, dar 100% patriotica. Daca pentru Lincoln, a fost criticata povestea, la Podul Spionilor, Steven reuseste sa creeze un film deosebit din toate punctele de vedere. De la atmosfera, la muzica, la joc actoricesc si pana a scenariu, scris de fratii Coen, toate creand locul perfect pentru drama personala a avocatului Donovan, ce are de salvat nu doar viata unui american, dar si de realizat cel mai important schimb de prizonieri de la Al Doilea Razboi si pana la 1962.

“We need to have the conversation our governments can’t.”

Podul Spionilor este bazat pe un eveniment real, petrecut in anii ’60, in perioada Razboiului Rece. Titlul filmului face referire la un pod ce reprezenta legatura intre Germania de Vest si partea sovietica, pe care se faceau des schimburi de prizonieri, de aici si numele. Filmul spune povestea primului schimb de prizonieri ce a avut loc pe acest pod, cand avocatul american James Donovan (Tom Hanks) este trimis de CIA sa negocieze eliberarea unui pilot capturat de rusi. Productia este intunecata, dramatica si dispune de puternice jocuri actoricesti si momente tensionate. La capitolul scenariu, filmul este foarte bine sustinut. Dialogurile sunt inteligente, cu replici amuzante, dar si serioase, cu o poveste ce surprinde perfect diferentele dintre lumea de sub umbrela americanilor si cea de sub dominatia sovietica, cu valorile si principiile corespunzatoare fiecarei factiuni.

“Every time they hit him, he stood back up again. They hit him harder, still he got back to his feet. I think because of this they let him live… Standing man.”

Podul spionilor

Personajele sunt foarte bine conturate, in special Donovan si spionul rus pe careil protejeaza, Rudolf Abel (Mark Rylance). Interactiunile dintre cei doi spun totul despre ambele personaje, dar, fiind personajul central, Donovan beneficiaza de mai multe momente in care iese in evidenta. Tom Hanks are din nou ocazia sa primeasca niste nominalizari si premii, pentru ca joaca exceptional. Aerul de american patriot, dar glumet, perseverenta si moralitatea desavarsita a avocatului sunt extrem de bine portretizate de Hanks. Mark Rylance este un actor cu experienta mai mare in teatru si asta se vede. Rolul sau de batranel ciudat si putin senil este unul destul de complicat. Nimic din ceea ce face nu are sens, in aparenta, pentru ca de fapt este lucid, puternic si cu un cod moral pe masura lui Donovan, desi un cod moral al altei lumi. De aceea, cei doi se imprietenesc repede si intre ei apare un respect deosebit (replica de mai sus ii apartine chiar lui, cand il compara pe Donovan cu acel “standing man”, omul perseverent, care nu se lasa invins si isi respecta principiile). Ceilalti actori nu joaca roluri complexe, dar fac o treaba buna, de mentinat fiind: Alan Alda si Sebastian Koch (cunoscut din Homeland).

“James Donovan: Do you never worry?
Rudolf Abel: Would it help?”

Podul spionilorIn toate celelalte privinte, filmul sustine scenariul si actorii. Decorurile sunt veridice, atmosfera este bine surprinsa, iar diferentele intre Vest si Est de la acea vreme sunt surprinse in cele mai mici detalii, de la masini si cladiri si pana la modul de a vorbi si principiile morale. Muzica lui Thomas Newman este superba, tinand legate toate celelalte detalii. Dramatica, rece, plina de suspans, sovietica sau americana, trece apoi pe tonuri ce inspira speranta si victoria (desi am simtit cateva asemanari cu munca sa de la Saving Mr. Banks).

Per total, Bridge of Spies/ Podul Spionilor este un mare plus in dosarul lui Spielberg, dar si al lui Hanks. Un film de care aveam nevoie, pentru ca ne apropiem cu pasi repezi de o perioada asemanatoare, diferita ca mijloace, dar in care principiile pentru care luptam sunt cele mai importante, iar asta ne invata si Donovan, ca trebuie sa lupti pentru ceea ce crezi si stii ca este drept, chiar daca lumea te va privi ciudat.