Review: Pasaport de Germania

HBOIn lumina recentelor evenimente politice din Romania, romanii de etnie germana sunt priviti cu mai mult interes. Documentarul Pasaport de Germania, regizat de Razvan Georgescu, soseste intr-un moment cat se poate de bun, pentru a atrage atentia asupra unui eveniment putin cunoscut din istoria noastra.

Pasaport de Germania spune povestea celui mai amplu negot de oameni din Europa secolului XX: vanzarea organizata, sistematica a unei mari parti din populatia germana a Romaniei catre Republica Federala Germania. Documentarul se axeaza pe istoriile personale ale celor direct afectati de acest transfer. Interviurile cu oamenii care au trecut prin acest proces ne spun multe despre viata etnicilor germani din tara noastra, despre aportul pe care l-au adus progresului si dezvoltarii Romaniei, dar si despre suferintele incercate de acestia cand regimul comunist i-a deportat in Baragan si in Uniunea Sovietica. In timpul prezentei lor continue de 850 de ani in Transilvania si de peste 200 de ani in Banat, germanii au infruntat vitregiile naturii, valurile de mongoli si epidemiile, razboiale mondiale si multe altele. In ciuda greutatilor, ei au prins radacini aici si s-au bucurat de o pozitie sociala confortabila. Pana cand s-a pus la cale negotul, iar germanii au disparut – peste noapte – din Romania…

GermaniaCum a fost posibil sa vinzi un intreg grup etnic, aproximativ 245.000 de germani, din Romania comunista intre 1968 si 1989? Care au fost motivele care au stat la baza disparitiei a 850 de ani de cultura din Romania in 22 de ani, intr-o clipire istorica? Acestea sunt cateva dintre intrebarile la care incearca sa gaseasca raspuns noul documentar, Pasaport de Germania. Veti vedea interviuri si cu oamenii din cele doua guverne care s-au implicat in acest negot: ministri de Externe, securisti si negociatori care aduceau si primeau banii, dar si politsti care ne spun despre piata neagra a acestor “bilete spre libertate”. Cu imagini filmate superb, filme din 1920 si pana in zilele noastre, oferite de Arhiva TVR, muzica deosebita si interviuri realizate foarte bine, Pasaport de Germania este unul din cele mai bune documentare vazute de mine, desi nu ma uit prea des la acest gen de filme.

Documentarul realizat de Razvan Georgescu si produs de HiFilm, Februar Film si HBO va fi difuzat in premiera, astazi, 27 noiembrie, ora 20:00 pe HBO Romania. Eu va recomand sa nu ratati Pasaport de Germania, pentru ca veti descoperi o Romanie de care nu stiati si veti afla cine sunt de fapt romanii de etnie germana, ce au facut si ce au suferit ei in tara in care au trait generatii intregi.