Review: Noah

Darren Aronofsky revine dupa 4 ani de pauza cu noul sau film Noah. Daca povestea biblica nu era deja arhicunoscuta, Hollywood are grija sa ne-o aduca si pe marile ecrane. Este insa un film bun sau nu? Si asa cum se pune intrebarea in cazul ecranizarilor unor scrieri, respecta cartea?

Asa cum e scris in Biblie, Adam si Eva au avut 3 fii la inceput: Cain, Abel si Seth. In film, dupa uciderea lui Abel, Cain a fost exilat, devenind simbolul raului si coruptiei umane, in timp ce Seth ramane simbolul binelui si al credintei. Cain este ajutat si protejat de Observatori, ingeri care au venit de buna voie pe Pamant, dupa ce Adam si Eva au fost exilati din Paradis, dar pretul platit de acestia pentru nerespectarea cuvantului Domnului a fost pierderea chipului de inger si transformarea in monstri uriasi de piatra. In timp, neamul lui Cain a devenit puternic industrializat, ajungand la o tehnologie la nivelul Evului Mediu, consumand resursele lumii, poluand si distrugand natura. Urmasii lui Seth sunt printre putinii oameni care mai cred cu adevarat in Dumnezeu si care respecta natura si creatia Sa. Noe (Russel Crowe) este un urmas a lui Seth, care primeste de la Dumnezeu vise premonitorii in legatura cu potopul. Pentru a raspunde la intrebarile care apar in urma acestor vise, Noe isi ia familia si pleaca spre bunicul sau, Matusalem (Anthony Hopkins), un om foarte batran, dar intelept si capabil sa infaptuiasca miracole. Afland ca trebuie sa construiasca Arca, Noe si familia sa, ajutati de Observatori, care au realizat greseala lor in a-l ajuta pe Cain, se apuca sa infaptuiasca dorinta Domnului. Bineinteles ca in scurt timp si ceilalti oameni afla de aceasta arca. Tubal-cain (Ray Winstone), ultimul urmas al lui Cain si regele oamenilor, isi aduce armata in fata arcei pentru a-l convinge pe Noe ori prin vorba ori prin forta, ca trebuie sa ii ia si pe ceilalti oameni cu el.

Russel Crowe il portretizeaza foarte bine pe Noe, plin de indoieli, dar credincios si convins ca trebuie sa infaptuiasca dorinta lui Dumnezeu, pentru a salva creatia si a readuce pe Pamant, Paradisul, fara oameni. Jennifer Connelly se descurca foarte bine, transmitand toate emotiile prin care trece Naameh, sotia lui Noe: iubirea pentru copiii ei, dorinta ca acestia sa traiasca, in ciuda credintei lui Noe ca oamenii trebuie sa dispara, tristetea, disperarea, bucuria, dar si loialitatea fata de familia sa. O surpriza placuta in acest film a fost Emma Watson, intr-un rol mult mai matur si mai serios decat in seria Harry Potter, jucand aici rolul Ilei, sotia lui Shem, fiul lui Noe. La fel ca si Naameh, si Ila trece prin mai multe stari emotionale. Infertila din cauza unei rani suferite in copilarie, ea il iubeste mult pe Shem, dar stie ca in noua lume in care omenirea se reduce la familia lor, nu poate sa indeplineasca rolul fundamental al unei femei in procreere.

Efectele speciale sunt foarte bune. de asteptat la un film cu buget mare. Potopul, arca, uriasii de piatra, toate sunt realizate foarte bine. Muzica este bine realizata, si se potriveste foarte bine cu scenele pe care le acompaniaza. Cele mai impresionante scene sunt cele in care Noe povesteste istoria lumii, efectele si sunetele fiind superbe, intr-un stil aparte.

Sunt insa cateva lucruri negative legate de film. In primul rand, durata. Filmul este mult prea lung pentru povestea care o spune, 20 de minute putand fi taiate foarte usor. Alt lucru nu neaparat negativ, dar in trendul filmelor moderne, este atmosfera dark pe care o inspira filmul. E foarte brutal, violent si uneori prea dramatic, avand in vedere ca e ecranizarea unei povesti biblice.

Pentru toate cele ce am spus mai sus, acord filmului nota 7,5. Merita vazut mai mult pentru jocul actorilor si poate si pentru aerul de fantasy pe care il are Noah, avand in vedere ca nu prea am mai avut parte de filme din acest gen in ultima vreme.

Filmul este distribuit de RoImage 2000, sub titlul de Noe