Review: In inima marii

In inima mariiRegizorul Ron Howard alege din nou sa adapteze evenimente reale, dupa filme precum A Beautiful Mind sau Rush (la care a lucrat tot cu Chris Hemsworth) si ne spune acum povestea reala din spatele lui Moby Dick, prin filmul In inima marii, la randul sau, ecranizarea cartii cu acelasi nume, scrisa de Nathaniel Philbrick. Este mai mult decat povestea unor vanatori de balene. Faimoasa balena alba devine aici declansatorul unui experiment despre om si supravietuire, in care oceanul este terenul de studiu al defectelor fundamentale ale omului: aroganta si lacomia, dar si ce ar face acesta pentru a supravietui.

In iarna anului 1820, ambarcatiunea Essex este atacata si distrusa de o balena uriasa cu o vointa distrugatoare, aparent rationala. Dezastrul maritim care s-a intamplat in realitate il va inspira pe Herman Melville (Ben Whishaw) sa scrie „Moby-Dick”. Insa, cartea nu relateaza decat jumatate din poveste. In inima marii, pe de alta parte, surprinde dezolanta imagine de dupa asalt si lupta pentru salvare a echipajului captiv in mijlocul vastei intinderi de apa. Cei cativa supravietuitori dintr-o barca ating limita imposibilului pentru a ramane in viata. Trecand prin furtuni devastatoare, foamete, panica si disperare, oamenii vor ajunge sa puna la indoiala propria credinta, moralitatea si chiar valorile umane dupa care se ghideaza. In tot acest timp, capitanul Pollard (Benjamin Walker)cauta o modalitate de a se ghida in larg si de a-si duce la tarm echipajul. Secundul sau, Owen Chase (Chris Hemsworth), in schimb, devine obsedat de dorinta de a captura fioroasa balena. Scenariul este scris de Charles Leavitt (Blood Diamond) si este unul destul de bun. Replici puternice, personaje bine conturate si actiune dozata cum trebuie. Tragedia povestii este descrisa frumos, desi nu te atasezi la fel de mult de toate personajele, in ciuda faptului ca toti sufera. Cum spuneam si mai sus, In inima marii studiaza mai degraba natura umana si nu incearca sa fie un sea adventure, chiar daca linia dintre genuri este uneori putin stearsa.

“The tragedy of the Essex is the story of men. And a Demon.”

In inima marii

In ceea ce priveste distributia, In inima marii are nume mari. Chris Hemsworth il joaca pe Owen Chase, secundul navei si personajul central al povestii. Ca si capitanul, Owen trece prin schimbari puternice si este nevoit sa ia decizii ce ar ingrozi un om mai slab, dar reuseste sa raman fidel valorilor si principiilor sale. Un om de familie, loial prietenilor, cu experienta vasta in ceea ce priveste vanatoarea de balene si stapanirea oceanului, secundul este un om pe care l-ai vrea cu siguranta alaturi de tine, daca ai trece prin evenimentele povestii, iar Chris reuseste sa arate destul de bine aceste caracteristici ale personajului sau. Al doilea personaj important este tanarul capitan Pollard, jucat de Benjamin Walker. Nascut intr-o familie bogata si cu traditie in vanatoare de balene, Pollard primeste comanda navei Essex, fara sa isi fi demonstrat inca indemanarea. Acest fapt il face pe Owen sa il priveasca de sus pe capitan, desi pastreaza respectul cuvenit. Cei doi sunt pusi la incercare si chiar daca neintelegerile lor creeaza tensiune pe nava, in fata pericolului capitanul si secundul sau sunt nevoiti sa lucreze impreuna. Alte aparitii notabile sunt: Ben Whishaw ca Herman Melville, care asculta povestirea de la ultimul supravietuitor al dezastrului, jucat de Brendan Gleeson; Cillian Murphy ca al doilea secund, prieten bun In inima mariicu Owen, familia Stark din Game of Thrones se pare ca ajunge in America anilor 1800, pentru ca ii vedem pe Michelle Fairley (Lady Stark) si pe Donald Sumpter (Maester Luwin) in scurte aparitii pe parcursul filmului.

“We were headed for the edge of sanity…”

La capitolul efecte, In inima marii nu dezamageste. Grandoarea oceanului, bancurile de casaloti si monstruozitatea balenei albe sunt foarte bine realizate si surprinse. Muzica nu iese in evidenta, dar este acolo sa completeze cadrele, atat cand totul merge bine, cat si atunci cand tragedia loveste echipajul in mijlocul oceanului.

In inima marii nu este o capodopera, desi are potentialul, dar nu dezamageste. Un film care ne arata frumusetile si pericolele oceanului, dar si amenintarea care se afla in fiecare dintre noi, atunci cand ne lasam prada arogantei si lacomiei.