Review: The Imitation Game

Imitation GameInca un film de Oscar isi face aparitia pe marile ecrane din Romania, The Imitation Game. Filmul este un biopic despre viata lui Alan Turing, o adevarata drama, presarat cu niste elemente de spy thriller si, daca luam genul intr-un sens mai larg, este si un film de razboi.

Cand am auzit prima oara de acest film, nu am inteles exact despre ce e vorba, dar pe masura ce am vazut trailerele si am citit synopsis-ul, am realizat ca este practic un film despre Al Doilea Razboi Mondial. Intotdeauna am fost fascinat de aceasta perioada din istoria noastra, chiar daca e o perioada sangeroasa, este momentul din istorie cand s-au facut progrese uriase in mai toate domeniile si in care strategiile militare clasice si-au atins apogeul. Milioane de soldati, mii de tancuri si avioane, operatiuni ce au schimbat cursul istoriei, descoperiri stiintifice si aparitia unor personalitati marcante, asta inseamna pentru mine Al Doilea Razboi Mondial si The Imitation Game reuseste sa arate foarte bine aceste aspecte, punand in prim plan viata unuia din geniile care au schimbat lumea. Filmul ii prezinta pe Alan Turing (Benedict Cumberbatch) si echipa sa din Hut 8, intr-o cursa contra cronometru in incercarea de a sparge codul Enigma al Germaniei naziste. Desi nimeni nu il sustine, in afara de Joan (Keira Knightley), Turing este de parere ca numai o masina poate invinge o masina si incepe constructia unui computer primitiv, numit Christopher, dupa o persoana care l-a marcat in tinerete. The Imitation Game urmareste perioadele cheie ale vietii lui Turing: anii adolescentei nefericite de la scoala, triumful muncii sale secrete din timpul razboiului , masina capabila de a sparge 3.000 de coduri Enigma pe zi si declinul sau tragic post-razboi, in urma condamnarii sale pentru indecenta crasa.

Morten Tyldum este un nume aproape necunoscut pentru publicul larg si chiar daca nu are prea multe filme la activ, regizorul norvegian a facut filme extrem de apreciate de critici, unul din ele, Headhunters, fiind cel mai de succes film norvegian, ca incasari.  The Imitation Game beneficiaza de un cast foarte bun. Benedict Cumberbatch nu mai Imitation Gameare nevoie de introducere, dar cu ocazia acestui film, a fost recunoscut si de Academie si a primit o nominalizare. Rolul sau este extrem de complicat, pentru ca parintele computerelor nu a fost deloc un om obisnuit. Alan Turing, din film, este extrem de inteligent, dar, ca orice geniu, sufera de anumite handicapuri sociale si este putin timid, are dificultati in a comunica si a socializa, prefera singuratatea, iar pe deasupra mai este si homosexual, ceva privit ca o crima la acea vreme. Cumberbatch joaca extrem de bine acest rol, cel mai bun din cariera sa cinematografica, as spune. Keira Knightley nu impresioneaza prea mult, din pacate. Insa este singura prezenta feminina importanta din film, asa ca merita ceva atentie (nu stiu si daca o nominalizare). Dintre ceilalti actori i-as mentiona pe Mark Strong, in rolul sefului MI6, care aduce misterul si aerul de spy thriller acestui film si pe Charles Dance, care il joaca, intr-un rol de tip Tywin Lannister, pe comandantul Denniston, cel care conducea Bletchley Park, unde lucra si Turing. L-as mai mentiona si pe Alex Lawther, cel care il portretizeaza pe tanarul Turing, la fel de ciudat in adolescenta ca si la maturitate.

Imitation GameDespre efecte speciale nu se poate vorbi prea mult, dar efectele practice, decorurile si chiar masinaria lui Turing sunt extrem de bine realizate. Un alt aspect care mi-a placut a fost utilizarea unor filme originale din Al Doilea Razboi Mondial pentru a ne arata ce se intampla in afara Bletchley Park, in lumea pe care echipa lui Turing incerca sa o salveze. Nu in ultimul rand, trebuie sa laud muzica. Alexandre Desplat merita din plin nominalizarea la Oscar pentru acest film (mai are o nominalizare, tot in 2015, pentru Grand Budapest Hotel).

The Imitation Game este un film foarte bun, dar din pacate a aparut in acelasi an cu Birdman, deci ramane al doilea film favorit pentru Oscar si primeste din partea mea un 9. Filmul are premiera in cinematografele romanesti pe 30 ianuarie, distribuit de ForumFilm cu numele The Imitation Game Jocul Codurilor.