Review: Guardians of the Galaxy

Guardians of the GalaxyGuardians of the Galaxy a sosit in cinematografe si a venit cu ratoni si copaci vorbitori, lupte spatiale si muzica din anii ’70. Vi se pare ca aceasta combinatie este extrem de ciudata si neobisnuita? Fiti siguri ca asa e, dar in sensul cel mai bun. Marvel si-a asumat un risc enorm cu acest film, pentru ca spre deosebire de ceilalti supereroi care au avut parte de filme, acestia sunt putin cunoscuti pana si in lumea benzilor desenate. Insa inca o data, Marvel ne demonstreaza ca stie sa isi utilizeze proprietatile, indiferent ca e vorba de un zeu nordic sau un raton vorbitor care iubeste armele.

Sa incepem cu povestea. Peter Quill (Chris Pratt) este un pamantean rapit de extraterestri pe cand era copil, in 1988, crescut de Yondu (Michael Rooker, Merle din The Walking Dead pentru cunoscatori) si banda sa de banditi, Ravagers. Intr-una din misiunile sale, Peter gaseste un artefact ce se dovedeste a fi una din legendarele Infinity Stones. In niste imprejurari amuzante si ciudate, Peter se intalneste cu Gamora (Zoe Saldana), una din fiicele lui Thanos si printre cei mai periculosi asasini din galaxie, Rocket (Bradley Cooper), un raton modificat genetic, cu o Guardians of the Galaxypasiune pentru arme si inventii, de meserie vanator de recompense si Groot (Vin Diesel), un copac vorbitor (spune insa doar trei cuvinte “I am Groot”), partenerul si bodyguard-ul lui Rocket. Cei patru ajung la inchisoare, unde il intalnesc pe Drax (Dave Bautista), un razboinic ce vrea sa isi razbune familia ucisa de Ronan. Bineinteles ca in cautarea pietrei se afla si niste raufacatori. Doua mari forte ale galaxiei, Imperiul Kree si politia intergalactica Nova Corps tocmai au semnat un tratat de pace, dar Ronan (Lee Pace), un radical Kree, nu e de acord si doreste sa distruga Xandar, planeta principala a fortelor Nova Corps. Pentru asta, se aliaza cu titanul Thanos, care ii cere sa recupereze artefactul in schimbul ajutorului sau, asa ca Ronan, alaturi de Nebula (Karen Gillan, din Doctor Who), o alta fiica a titanului, porneste in cautarea pietrei. De aici incepe aventura spatiala a celor cinci eroi neobisnuiti, ce trebuie sa lucreze impreuna pentru a se salva, dar si pentru a salva galaxia de furia lui Ronan.

Actorii sunt alesi in mare parte foarte bine. De remarcat este Pratt, care se descurca extrem de bine in primul sau rol principal dintr-un film. Cunoscut pentru rolul sau din serialul de comedie Parks and Recreation, Chris ne arata ca stie ce inseamna comedia si stie cum sa intre perfect in pielea personajului, fiind extrem de natural. Personajul sau, Quill, este un pamantean fortat de mic sa traiasca in aceasta lume noua si asta il Guardians of the Galaxyface sa para uneori copilaros, dar aceasta latura a sa se potriveste perfect cu atmosfera generala a filmului. Cu urmatorul sau rol important din Jurassic World, cu siguranta Pratt va atrage reflectoarele asupra sa si cred ca va avea un viitor stralucit. Din ceilalti actori, nu multi ies in evidenta: Vin Diesel, care prin cele trei cuvinte pe care le poate rosti, gesturi si mimica, face din personajul sau, Groot, unul usor de indragit si Benicio del Toro, care il joaca pe misteriosul Colector. Colectorul a aparut in scena de dupa generic din Thor: The Dark World, dar chiar daca nici in Guardians of the Galaxy nu are mult timp la dispozitie, avem ocazia sa il cunoastem mai bine pe acest ciudat personaj al universului Marvel. Bradley Cooper, care ii ofera vocea lui Rocket, nu face nimic ce un actor specializat in voice-acting nu ar putea face mai bine, dar replicile personajului sunt printre cele mai bune din tot filmul. Rocket este arogant, inteligent, mistocar, glumet, dar si un prieten bun, iar asta se vede mai ales prin ceea ce spune. Zoe Saldana se descurca acceptabil, dar nu impresioneaza, iar Bautista cred ca a fost tras in jos de scenariu, care nu ii ofera prea mult. Din pacate, nici raufacatorii nu sunt ajutati de scenariu. Ronan este, ca si Malekith din Thor 2, lipsit de complexitate si de o alta motivatie in afara de “vreau sa cuceresc/distrug lumea”. Din fericire, filmul nu se bazeaza pe raufacatori si planurile lor, acestia fiind doar un trigger pentru experientele si interactiunile ce ii vor transforma pe cei cinci in gardienii galaxiei. Rooker in schimb face o treaba foarte buna in rolul lui Yondu, fiind amuzant si amenintator in acelasi timp.

Guardians of the Galaxy

Cum spuneam, scenariul nu ajuta prea multe personaje, dar per total face o treaba buna. Sunt o gramada de referinte la Star Wars, Indiana Jones si alte filme, dar folosite inteligent, iar atunci cand favorizeaza un personaj, chiar il ridica peste restul. Rocket si Groot sunt sufletul si inima acestui film, urmati indeaproape de Quill. Ratonul vorbitor este cel care creeaza cele mai amuzante scene din tot filmul si aproape de fiecare data cand facea sau spunea ceva, sala de cinema radea din plin. Groot este de partea celalata, o fire blanda, un prieten loial, nu de putine ori te impresioneaza prin gesturile sale, dar are si el momentele sale haioase. Partea cea mai interesanta a filmului este interactiunea celor cinci. Fiecare personaj are un moment intim, special, in care aflam ceva important despre el si fiecare din ei intearctioneaza intr-un anume fel cu ceilalti. Cand cei cinci sunt impreuna, isi acopera slabiciunile si isi evidentiaza ceea ce au mai bun. As merge pana acolo, incat sa spun ca functioneaza mai bine decat echipa Avengers, pana acum cel putin. De remarcat este ca desi avem parte de cinci personaje noi, in afara de protagonist, Quill, ceilalti nu beneficiaza de o origine bine stabilita si expusa si acest lucru nu afecteaza deloc filmul. Oricum, in filmele viitoare vom descoperi mai multe despre fiecare dintre ei, cu siguranta.

La capitolul efecte si muzica, filmul nu are defecte. Luptele spatiale sunt superbe, personajele precum Rocket sau Groot sunt foarte realiste, iar decorul oferit de galaxie este nemaipomenit. Cu siguranta va recomand sa il vedeti 3D, daca se poate in IMAX. Cand vine vorba de muzica, filmul face ceva neasteptat: foloseste mai putin muzica epica (de orchestra) in favoarea unor cantece pop din anii ’70, astfel avem parte de Jackson 5, Marvin Gaye si alti cantareti ale acelor timpuri. Combinatia de muzica, efecte si dans (ati citit bine) creeaza unul din cele mai bune opening-uri pe care le-am vazut in ultima vreme si doar pentru asta v-as recomanda sa vedeti filmul. James Gunn are idei geniale ca regizor.

Guardians of the Galaxy

In final o sa ii dau lui Guardians of the Galaxy nota 9. Este unul din cele mai bune filme SF din ultima vreme, una din cele mai bune comedii si un film cu supereroi reusit. Riscul asumat de Marvel a dat roade si acum avem parte de un film extrem de entertaining, amuzant si cu o muzica superba, care merita vazut cat mai rapid in cinematograf, pentru ca acest spectacol e ceva nou in lumea filmelor cu supereroi

Guardians of the Galaxy are premiera in Romania pe data de 8 august, cu numele de Gardienii Galaxiei.

P.S: Hint pentru opening