Review: Godzilla

Asteptarea a luat sfarsit si Regele Monstrilor s-a intors pe marile ecrane, intr-un stil epic, demn de filmele originale. La 16 ani dupa ultima incercare a americanilor de a face un film cu Godzilla, regizorul Gareth Edwards reuseste acolo unde Roland Emmerich a dat-o in bara. Studiourile Toho au creat unul din cele mai cunoscute personaje din istoria cinematografica, un monstru al carui raget e poate la fel de cunoscut ca simbolul lui Batman.

In 1999, la centrala nucleara Janjira din Japonia, Joe Brody (Bryan Cranston) investigheaza o serie de seisme ciudate ale caror cauza nu pare naturala. Mai multi ingineri, printre care si sotia lui Joe, mor insa in ceea ce autoritatile au numit mai tarziu o catastrofa naturala. Suspicios in privinta adevaratelor cauze ale dezastrului de la centrala, Joe isi dedica restul vietii pentru a descoperi adevarul, fapt ce creeaza o ruptura intre el si fiul sau, Ford (Aaron Taylor-Johnson). Cincisprezece ani mai tarziu, Ford, acum genist in U.S. Navy, cu o o sotie (Elizabeth Olsen) si un copil, este chemat brusc din San Francisco in Japonia, pentru a-si scoate tatal din inchisoare. Ford si tatal sau ajung in zona de carantina de la Janjira in cautarea unor dovezi ce ar putea confirma teoriile lui Joe. Insa cei doi descopera ceva mai mult decat se asteptau atunci cand din ruinele centralei nucleare apare un MUTO (Massive Unidentified Terrestrial Organism), un monstru urias ce pune in pericol intreaga omenire. Salvarea insa pare ca se afla nu in mainile fortelor militare, ci intr-o alta creatie a naturii, un pradator temut, dar de mult uitat, Godzilla.
Scenariul este unul tipic filmelor Godzilla: omenirea face greseli ale caror consecinte o pun in pericol, iar Godzilla are rolul de a reastaura echilibrul, dand oamenilor o lectie in privinta stapanirii naturii. Personajul lui Ken Watanabe, Dr. Serizawa, este un fel de profet pentru ceea ce el insusi numeste zeu, Godzilla. Admiratia si respectul sau pentru natura, ce ia aici forma lui Godzilla, sunt transmise prin conversatiile (“predicile”) sale cu cei din jurul sau: colega sa, Dr. Graham (Sally¬† Hawkins), care ii impartaseste parerile, amiralul Stenz (David Strathairn), care crede ca forta armelor poate stapani usor natura si cei doi Brody, Joe si Ford, aruncati fara sa vrea in aceasta lupta, dar care inteleg ca natura nu este intotdeauna sub stapanirea umanitatii, dar nici nu este impotriva ei. Bryan Cranston se descurca foarte bine in primul sau rol mare, de dupa faimosul Breaking Bad, dar din pacate, povestea nu ii lasa nici lui timp sa dea tot ce poate si nici personajului sau sa se dezvolte mai mult. Aaron Taylor-Johnson, cunoscut pentru rolul sau de supererou amator din Kick-Ass, ne ofera de data aceasta un rol mai serios si mai dramatic, dar nelipsit de cliseele eroului obisnuit american: patriot pana la capat, familist pana in panzele albe si gata sa se sacrifice pe sine insusi pentru salvarea celorlalti. De fapt, punctul slab al personajului este ca nu are defecte. De la inceput si pana la sfarsit este acelasi om, nu evolueaza prea mult, singura schimbare majora fiind acceptarea ca obsesia tatalui sau avea un adevar in ea. Despre ceilalti actori precum Olsen sau Strathairn nu pot spune prea multe, pentru ca sunt personaje secundare si nu au povesti proprii atat de dezvoltate. O sotie si o mama care vrea sa isi salveze copilul si care isi face griji pentru sotul ei aflat in mijlocul luptelor si un militar american clasic, care vrea sa rezolve problema cu o bomba atomica, dar asculta sceptic lectiile “profetului” Serizawa. Dar nu ma plang prea mult de acest detaliu, pentru ca scopul acestui prim film (sa speram) nu e sa aiba povesti complicate si dramatice pentru fiecare personaj in parte.

Si acum sa trecem la ce ne intereseaza pe toti, kaiju. Asa cum spuneam, Godzilla aduce un frumos omagiu filmelor vechi facute de studiourile Toho. Godzilla e adusa la viata de data asta prin CGI, dar avem parte de un cadou minunat, Andy Serkis isi aduce talentul mo-cap si ii ofera lui Godzilla CGI ceea ce avea Godzilla costum din filmele Toho, personalitate. Daca in vechile filme, costumul arata bine pentru acele vremuri, miscarile si gesturile nu erau atat de fluide, insa confereau personajului un anume caracter. De data asta, tehnologia si talentul lui Serkis isi spun cuvantul. Godzilla e un zeu, Godzilla nu e doar un animal si asta se vede in tot filmul. As spune ca seamana putin cu King Kong, jucat tot de Serkis prin mo-cap, desi aici actorul intervine mai putin. Ceilalti monstrii, in ciuda a ceea ce se astepta lumea, nu sunt clasicii inamici ai lui Godzilla, deci nu va asteptati la Rodan, King Gidorah sau molia uriasa (ultimul nici nu are ce cauta in aceasta franciza noua, imaginata mult mai realist). MUTO este o altfel de creatura, un fel de gandac urias, cu un look extraterestru si un design unic as spune. Foarte multa lume, inclusiv eu, se astepta ca acesti kaiju din Godzilla sa semene mult cu cei din Pacific Rim, avand in vedere ca ambele filme sunt facute de aceleasi studiouri, Legendary. dar nu s-a intamplat asa. Stilul e destul de diferit si asta cred ca scade sansele ca cele doua universuri sa se uneasca la un moment dat, desi nu e imposibil. Oricum, per total, la capitolul Godzilla&Co, filmul se ridica la inaltimea asteptarilor.

Coloana sonora nu e una iesita din comun, dar se potriveste foarte bine cu actiunea si ragetul nostru favorit este foarte reusit. In mare parte seamana cu ragetul clasic, dar aduce si ceva modern, infiorator si epic. Efectele sunt foarte bune si nu am vazut ceva sa imi displaca.

Godzilla este un film superb, iar regizorul, desi incepator, aduce ceva din primul sau film, Monsters; creeaza suspans, nu ne arata prea mult, dar nici prea putin si ne ofera ce ne dorim exact cand ne asteptam mai putin. Din partea mea primeste un 9.5, aproape 10, doar ca perspectiva umana, desi foarte reusita, are unele scapari. Sa speram ca in viitoarele filme, protagonistii umani vor fi mai bine conturati si dezvoltati. Va recomand sa il vedeti la IMAX, pentru ca experienta e epica.