Review: Captain America: The Winter Soldier

captain-america-the-winter-soldier-640466l-1600x1200-n-95cb6615Si a venit si randul lui 2014 sa ne aduca filme Marvel, primul din acest an fiind Captain America: The Winter Soldier. Ca si Thor: The Dark World si Iron Man 3 acest film serveste ca sequel atat pentru seria individuala a personajului, cat si pentru Avengers, mai mult chiar decat toate celalalte filme de pana acum. Actiunea se leaga in mod direct de S.H.I.E.L.D. si de soarta organizatiei in urma evenimentelor din New York, dar ne ofera si ocazia sa vedem personaje din Avengers care nu au mai aparut in celelalte doua filme ale fazei 2 (faza ce va culmina cu Avengers: Age of Ultron): Captain America bineinteles, dar si Black Widow, Nick Fury sau agentul Maria Hill.

Un film foarte diferit de celelalte filme Marvel de pana acum si spun asta in sensul bun. In primul rand este mult mai impamantenit decat celelalte, mai realist, lipsit de elemente evidente care sa il incadreze in categoria filmelor comicbook superhero. Protagonistul filmului este el insusi doar un razboinic, ale carui puteri nu sunt supraomenesti ca ale lui Hulk sau Thor. Ajutoarele lui Captain America sunt deasemenea oameni: Black Widow, spion, asasin si agent secret si Falcon, un soldat care isi gaseste motivul pentru a se intoarce in lupta in Steve Rogers. Chiar si antagonistul este mai uman decat Red Skull, din primul film Captain America si asta da un aer aparte intregii povesti. In al doilea rand, scenariul in sine este foarte diferit de cel al altor filme Marvel. Se departeaza de povestea clasica in care un raufacator cu puteri de zeu vreau sa cucereasca universul si se duce foarte mult catre genul thriller, care trateaza subtil, dar serios, un subiect foarte sensibil al zilelor noastre: suntem gata sa dam la schimb libertatea si intimitatea pentru securitate? Robert Redford a fost chemat in acest film tocmai ca omagiu pentru thrillerele politice in care a jucat in anii ’70, pentru ca intreaga poveste se desfasoara exact ca in acele filme. Secrete, conspiratii, organizatii secrete infiltrate in alte organizatii secrete, dar si actiune si scene de lupta foarte bine realizate, Captain America: The Winter Soldier le are pe toate.

Captain America Winter SoldierIn urma evenimentelor din Avengers, Steve Rogers (Chris Evans) continua sa protejeze lumea ca si agent S.H.I.E.L.D. , alaturi de Natasha Romanoff (Scarlett Johansson). Insa dupa o tentativa de asasinat asupra directorului Nick Fury (Samuel L. Jackson), Capitanul incepe sa isi puna intrebari cu privire la scopul final al organizatiei pentru care lucreaza. Este justificat sa dai la schimb libertatea pentru care el a luptat in al Doilea Razboi Mondial, pentru securitatea absoluta, pentru eliminarea pericolelor inainte ca acestea sa faca victime? Aparitia unui inamic nou si misterios cunoscut ca Winter Soldier, nu face decat sa ingreuneze deciziile pe care trebuie sa le ia Steve, care pleaca alaturi de Black Widow, intr-o misiune ce ar trebui sa le aduca raspunsurile la intrebarile legate de SHIELD si de viitorul lor.

Captain America Winter SoldierPunctul forte al acestui film il reprezinta jocul actoricesc, cel mai bun as zice din toata seria filmelor Marvel. Dezvoltarea personajelor e vizibila pe tot parcursul filmului, toti iesind din zona de confort, chiar si misterioasa Natasha Romanoff, care pare ca stie intotdeauna totul. Chris Evans se vede clar ca evolueaza odata cu personajul sau, intrand si mai bine in pielea acestuia si portretizand foarte bine toate starile prin care trece Rogers. Desi s-a acomodat repede cu diferentele tehnologice dintre anii ’40 si prezent, Steve inca se confrunta cu diferentele sociale. Lumea din care vine el lupta din greu pentru a proteja libertatea celor din viitor, in timp ce lumea in care se afla acum ia libertatea de-a buna si nu ii vede adevarata valoare. Scarlett ne aduce pe ecrane o Natasha a carei busola morala schimbatoare e pusa fata in fata cu viziunea morala alb-negru a lui Steve Rogers. Conflictul ce se da inauntrul ei, intre ce e corect si ce e gresit, iese de multe ori la suprafata si ramane si ea surprinsa atunci cand realizeaza ca lumea nu are incredere in ea din cauza secretelor si minciunilor care o invaluiesc. De apreciat este si chimia care se vede intre cei doi, acestia fiind camarazi de arme in echipa Avengers, dar si prieteni apropiati, mai ales ca lucreaza impreuna si se vad mai mult decat cu ceilalti. Elementul comic al filmului este adus de multe ori chiar de conversatiile dintre cei doi, cand Natasha incearca sa ii gaseasca lui Steve o iubita. Aflam totodata mai multe despre trecutul ei, dar si despre trecutul lui Nick Fury, un personaj la fel de misterios. Sebastian Stan, actorul roman care il joaca pe Winter Soldier, face deasemenea un rol foarte bun ca si antagonist, desi pentru un personaj al carui nume e in titlul filmului rolul sau nu e atat de important. Existenta sa in acest film are rolul de a-l face pe Steve Rogers si mai confuz in legatura cu cine ii e prieten si cine ii e inamic. Si bineinteles, face alaturi de Captain America cele mai bune scene de lupta din film. Dar, desi nu apare atat de mult cat te-ai astepta, cu siguranta nu e ultima oara cand il vom vedea, filmul pregatind un rol mai important pentru el in viitor.

Captain America Winter Soldier

Asa cum ziceam, scenariul filmului este deosebit, mult mai complex si cu o poveste mult mai incalcita si mai plina de intorsaturi de situatie decat oricare alt film Marvel. Reapar inamici vechi, prietenii devin dusmani, aliatii de incredere mor si conspiratiile secrete ascund adevarul la tot pasul. Desi e evident cine e antagonistul principal, ramai uneori la fel de confuz ca si Rogers, atunci cand vezi ce se intampla cu SHIELD. Nu pot sa dezvalui finalul, dar pot sa spun ca de la Avengers incoace, acest film are cele mai puternice consecinte asupra intregului univers Marvel, poate chiar mai mari, iar lumea de dupa acest film nu va mai fi cu siguranta la fel. Din pacate nu vom afla cu exactitate ce se va intampla decat in 2015, odata cu Avengers: Age of Ultron, pentru ca Guardians of the Galaxy, desi se petrece in acelasi univers, nu se desfasoara pe Pamant, ci in spatiu, un camp de lupta pe care Avengers sau SHIELD nu l-au explorat inca.

Captain America Winter Soldier

Efectele speciale se ridica la inaltimea bugetului, iar scenele de lupta si de actiune sunt printre cele mai buneĀ  la ora actuala, din orice filme, nu numai cele Marvel. Cascadorii, impuscaturi, curse cu masini prin oras, lupte in aer, avem parte de o gramada de scene deosebite si foarte bine realizate. Muzica este si ea pe masura, cu ritmuri antrenante si un feeling pe care doar thrillerele anilor ’70 il au, pentru ca sunetele epice care ii acompaniaza pe Thor sau pe Iron Man lipsesc aici, fiind inlocuite de muzica subtila a filmelor cu spioni. Tema lui Winter Soldier este probabil cea mai agresiva, pentru ca scenele in care apare acesta sunt sustinute de ritmuri dubstep moderne, dar si tema lui Captain America este pe masura eroului.

Captain America Winter Soldier

In final o sa acord filmului nota 9 si recomandarea sincera de a-l vedea. Chiar daca are sigla Marvel pe el si este clar vorba despre un supererou al benzilor desenate, filmul abordeaza subiecte contemporane si pune intrebari pe care nu multi au curajul sa le puna, are un stil diferit de al celorlalte filme inspirate de comicbooks si cu siguranta este un thriller foarte reusit. Asa ca daca sunteti fani ai filmelor Marvel sau vreti sa vedeti un film bun, mergeti la Captain America The Winter Soldier, pentru ca merita.