Guest post: Primul contact cu Arrival

ArrivalArrival pare o departare de productiile obisnuite ale lui Denis Villeneuve. Desi este considerat unul din marii regizori curenti, multumita eforturilor sale recente precum Incendie, Prisoners si Sicario, acestea ar putea fi privite ca niste viziuni pesimiste asupra naturii umane. Prin contrast, Primul contact/Arrival arata umanitatea la apogeul sau emotional, majoritatea personajelor aici fiind optimiste  despre primul contact al umanitatii cu extraterestri.

Pana si colonelul dur, interpretat de Forest Whitaker e mai mult decat dispus sa le ofere lui Amy Adams si Jeremy Renner libertatea de care au nevoie pentru a pastra liniile de comunicare cu vizitatorii cat mai deschise si pline de speranta. Desigur, exista putin pesimism in film, majoritatea venind din partea agentului CIA interpretat de Michael Stuhlbarg, precum si scurte prezentari a unei abordari diferite in China si in populatia generala, dar nu exista niciun personaj negativ, conflictul fiind prezent numai pentru o parte mica din film.

Acestea fiind spuse, asta nu e un thriller cu invazii extraterestre, deci daca va asteptati la Independence Day sau District 9, nu gasiti asta aici. Filmul are mai multe in comun cu Contact, fiind aproape un var indepartat al acestuia. Avand la baza un scenariu sofisticat semnat de Eric Heisserer, Arrival refuza sa isi trateze publicul ca pe copii, bazandu-se pe abilitatile lor de a tine pasul cu povestea.  Este o abordare corecta, deoarece rezulta intr-un science fiction intelligent, pentru adulti.

Arrival

Amy Adams reuseste sa straluceasca in rolul principal, dupa ce mult timp a fost in roluri secundare si nu a avut ocazia sa arate ce poate. Adams este exceptionala aici. Aceasta joaca rolul unui profesor si reuseste sa combine frumos natura academica a personajului cu frica reala fata de ceea ce se dovedesc a fi vizitatorii heptapozi uriasi ce comunica prin tonuri atat de trauamatizante incat pot ucide. E prezentata, deasemenea, suferind dupa pierderea fiicei sale datorata unei boli rare, filmul mergand inainte si inapoi cu imaginile, oferindu-ne si o imagine cu ea in rolul de mama si cum, intr-un fel, sa isi invete copilul sa comunice nu e foarte diferit de sarcina sa cu vizitatorii.

Prin contrast, Jeremy Renner in rolul unui fizician teoretician ofera un rol mai simplu, servind ca element comic al filmului din cand in cand, poreclindu-i pe cei doi vizitatori “Abbott & Costellor” si avand o chimie buna cu Adams, dupa ce au lucrat impreuna la American Hustle. Whitaker reuseste si el sa atinga niste note neasteptate in ceea ce ar fi putut fi un rol bidimensional de dur militar, oferind personajului un simt de dorinta de a face ce e corect fata de umanitate si fiind reticent vizavi de decizii distrugatoare.

Arrival

Vizual, Arrival marcheaza o departare de filmele recente ale lui Villeneuve, directorul de imagine Bradford Young luandu-i locul lui Roger Deakins, oferind un look mai realist, dar eficace. Desi e o productie science fiction, CGI-ul este destul de minimal, iar coloana sonora a lui Johan Johansson e mai mult bazata pe emotie, nu spectacol – la fel ca filmul.

Combinate, acestea formeaza un film de exceptie, Villeneuve dovedind ca poate spune si o poveste plina de speranta, oferind totusi stampila lui distinctiva (accentuand realismul). Arrival este inca o productie ce ne arata de ce e unul din cei mai buni regizori curenti, ceea ce este bine pentru Blade Runner 2049, pe care acesta il regizeaza. Este un science fiction spectaculos jucat, superb vizual si plin de emotie, o productie ce reuseste sa ia in serios genul si va fi bine primit de oricine merge la film pentru a iesi din sala pe ganduri.

Articol scris de Razvan Dragu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *