Fahrenheit 451: Cand HBO o da in bara

Fahrenheit 451Am trait sa o vad si pe asta! Noul Fahrenheit 451 este un esec! HBO rateaza din plin ocazia de a ecraniza una din cele bune distopii ale secolului trecut, in stilul lor exceptional. Problema cea mai mare a filmului nu este esecul, ci faptul ca avea tot potentialul si resursele sa fie un film exceptional. Regizorul Ramin Bahrani, desi mai putin cunoscut publicului larg, are o groaza de filme premiate la festivaluri de film (artsy things), al doilea sau film fiind numit de Roger Ebert unul din cele mai bune filme ale anilor 2000. Actorii sunt de mana intai: Michael B. Jordan, Michael Shannon si Sofia Boutella, scenaristul Kramer Morgenthau e decent (a lucrat la Boardwalk Empire, Game of Thrones si Chef, dar si la dezamagiri precum Thor: The Dark World si Terminator Genisys), iar despre cartea pe care se bazeaza filmul nici nu avem ce discuta, Ray Bradbury a scris un roman deosebit. Deci ce s-a intamplat?

Primul glont pe care si-l trage filmul in piciorul sau metaforic este chiar povestea. Sunt schimbate elemente esentiale din carte, transformate si adaptate intr-un film SF distopic facut dupa formula Hunger Games si alte filme YA. Tocmai aici este problema: Fahrenheit 451 este o poveste foarte matura, o poveste despre maturizarea intelectuala, nu scenariul clasic cu guvernul opresiv si rebeliunea din umbra. Cateva schimbari sunt de apreciat, aducand setting-ul filmului intr-o era a SF-ului contemporan. Mass-media cu televizoare din carte devin social media la extrem, iar digitalizarea acopera si zona cartilor (ce rost are sa arzi toate cartile, daca le ai in format ebook?), deci “pompierii” distrug mai mult servere si hard-uri decat carti fizice. Spuneam ca se adauga latura sistemului opresiv si a rezistentei, “pompierii” deveniti aici un fel de agenti speciali si gasti de hackeri care incearca sa urce pe dark web si wikipedia toate ebook-urile. Bineinteles ca exista si un plan complicat de a “elibera” cartile in toata lumea, plan complicat peste masura si inutil, din moment ce doar in America apare acest sistem. La fel ca in Handmaid’s tale, Canada este tara salvatoare: acolo fug refugiatii, acolo sunt toate cartile si bunatatea din lume (deci, daca vrem sa scapam de PSD, acolo trebuie sa mergem, nu in SUA sau Europa).

Personajele sunt alt punct care trag in jos filmul si nu din cauza actorilor, ci a modului in care sunt scrise si conturate. Michael B. Jordan il joaca pe Guy Montag, un pompier obisnuit care isi da brusc seama ca aceste obiecte pe care le arde ascund de fapt secrete si raspunsuri la multe intrebari pe care si le pune. Jordan face o treaba destul de buna si ar fi fost un Montag excelent, daca personajul sau nu era schimbat atat de radical. In roman, Guy este framantat de la bun inceput de diverse probleme si intrebari si isi da seama ca ar putea gasi raspunsuri in carti. In film, Guy este vedeta sectiei de pompieri, este printre cei mai loiali si mai dedicati (are multe like-uri in al lor social media), iar schimbarea sa apare din cauza… unei femei, ati ghicit! Sofia Boutella o joaca pe Clarisse, o tanara rebela care citeste pe ascuns (WOW) si care il seduce pe Guy si il atrage in aceasta lume, transformandu-l din soldat loial in rebel. Problema e ca in carte Clarisse este o pustoaica putin ciudata (citise probabil niste carti, dar nu ni se confirma), un personaj care apare putin la inceput pentru a-i da lui Guy impulsul de a cauta raspunsurile. In filmul HBO Fahrenheit 451 ea devine love interest si capata un rol mai mare decat era nevoie. Singurul personaj care ramane cat de cat fidel reprezentarii din roman este capitanul Beatty (Shannon). Actorul cunoscut pentru rolurile din Boardwalk Empire si Man of Steel demonstreaza aici din nou ca e capabil de multe si ca este potrivit pentru rolurile de villain. La fel de inteligent si meschin precum personajul din carte, capitanul este cea mai periculoasa persoana din poveste. Beatty reprezinta ultimul prag – atat intelectual, cat si fizic – pe care trebuie sa il treaca Guy pentru a finaliza transformarea sa. Altfel, filmul elimina doua personaje cheie din carte: sotia lui Guy, un cetatean obisnuit, spalat pe creier de sistem, care reprezinta legatura pompierului cu aceasta lume (un alt prag de trecut) si profesorul Faber, mentorul lui Montag in calatoria sa “literara” (versiunea cartii a rezistentei, mult mai light si mult mai subtila).

Fahrenheit 451

It didn’t come from the Government down. There was no dictum, no declaration, no censorship, to start with, no! Technology, mass exploitation, and minority pressure carried the trick.

Practic, versiunea HBO a lui Fahrenheit 451 pierde mare parte din esenta cartii. Transformand subiectul intr-o lupta a rebeliunii cu sistemul opresiv dispare tocmai ideea centrala: oamenii de rand au dus la disparitia cartilor (citatul din carte de mai sus). Culmea este ca una din cele mai bune scene din film este cea in care Beatty ii explica lui Montag de ce ard ei cartile (bravo, Shannon). Intregul lui discurs este daramat de restul filmului.

Fahrenheit 451

Ar mai fi destule de criticat, dar nu are rost sa pierdem vremea. Fahrenheit 451 in versiunea HBO nu merita atentia voastra, poate decat daca sunteti fani ai lui Shannon. Mai bine puneti mana si cititi cartea!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *